آموخته‌های «جهاد» از انقلاب اسلامی

آموخته‌های «جهاد» از انقلاب اسلامی

مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل فلسطین

جهاد اسلامی به عنوان سومین گروه کنشگر مقاومت فلسطین هم‌قدمت با انقلاب اسلامی ایران است که از اوایل دهه 80 میلادی با پشتوانه فکری افرادی چون رهبران فقید آن یعنی فتحی شقاقی و عبدالله رمضان شلح توانسته است با اتخاذ رویکردی مستقل، در عین همگرایی با دیگر گروه‌های جهادی، نقش‌آفرین عرصه مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی باشد.


 وجه ممیزه‌ جنبش جهاد اسلامی به خصیصه‌ اصلی انقلاب ملت ایران در مواجهه با استکبار جهانی بر می‌گردد. استیفای حقوق ملت فلسطین از راه مقاومت مستمر و مبارزه، خط اصلی تفکر جهاد اسلامی است که امروز آقای زیاد نخاله دبیرکلی آن را برعهده دارد. 
جنبش جهاد اسلامی نقطه عطفی در تاریخ مبارزه مردم قدس در برابر رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید. البته در این مسیر جنبش حماس با حفظ ماهیت عملیاتی خود وارد کارکردهای سیاسی برای رویارویی با رژیم اشغالگر قدس نیز شده‌است که از نمونه موفقیت‌های آن می‌توان به پیروزی جریان حماس در انتخابات سال 2006 فلسطین اشاره کرد که توانست شکست سختی به جنبش فتح که نماینده تفکر «سازش» و انفعال است، تحمیل کند. در این فرایند هم پارلمان تصاحب شد و هم دولت خودگردان را در دست گرفتند.
 در آن زمان که حماس درحال تجدید نظر در رویکردهای خود بود، گروه جهاد اسلامی تشکیلات خودگردان فلسطین را زاییده قرارداد اسلو و سازشکاری افرادی مانند یاسرعرفات می‌دانست که پذیرفتن آن به منزله مشروعیت بخشیدن به حضور صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی قلمداد می‌شد و آن‌ها ایده مقاومت تا استیفای حقوق مردم را در پیش گرفتند. اساساً تشکیلات خودگردان ثمره سازش رهبران جنبش فتح با رژیم صهیونیستی است که از سوی جهاد اسلامی مردود دانسته می‌شود و این مسئله موجب شد جهاد نقشی تعیین کننده در مبارزه با صهیونیست‌ها پیدا کند. جهاد اسلامی به لحاظ سیستم و تعداد نیروها شاید ظرفیت کمتری داشته باشد، اما به لحاظ ساختاری رشد قابل توجهی داشته، به همین دلیل به کنشگر مطرح میدان تبدیل شده است. باوجود شانتاژها و فشارها جهاد اسلامی اهمیتی به حواشی نمی دهد و در مقاومت ثابت قدم مانده است. جهاد اگر وارد فرایندهای سیاسی نمی‌شود به این دلیل است که مدل‌های سیاسی موجود در فلسطین از هر طرف موجب به رسمیت شناخته شدن رژیم صهیونیستی می‌شود.
اما ممیزه‌ای که جهاد قبول کرده همان فصل اشتراک امام خمینی(ره)، رمضان عبدالله شلح و مرحوم فتحی شقاقی است که معتقد است مقاومت بهترین گزینه برای رویارویی با رژیم غاصب صهیونیستی است. جهاد اسلامی توانسته است به نتیجه معادله‌ صحیح برسد.
 نهضت امام خمینی (ره) رژیم پهلوی را به عنوان دشمن مردم خطاب قرار می‌داد که در نهایت با خیزش ملت ایران حقوق مردم استیفا شد. جهاد اسلامی نیز به این نتیجه رسیده که صهیونیست‌ها دشمن آن‌ها هستند و باید قدس شریف را ترک کنند و هرگونه مذاکره و سازش با آن به منزله عقب نشینی و شکست محسوب می‌شود. 
جهاد اسلامی از انگیزه‌های مردم ایران الگو گرفته و این از تفکرات فتحی شقاقی که مأنوس با انقلاب اسلامی بود نشأت می‌گیرد، به همین دلیل صهیونیست‌ها با هراس به آن نگاه می‌کنند. آن‌ها جهاد را نسخه کوچکی از خیزش ملت ایران علیه استکبار در منطقه می‌دانند، به همین دلیل هرازچندگاهی به مواضع مقاومت حمله می‌کنند.
حملات اخیر اهداف پرشماری از جمله تلاش نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از اعتراضات داخلی و اقدام برای مهار جنبش اسلامی و تفرقه انگیزی بین حماس و جهاد اسلامی دارد. اگرچه حماس در اتفاقات اخیر وارد رویارویی‌ها نشد، اما در ساعات اولیه شاهد تشکیل اتاق عملیات مشترک گروه‎‌های مقاومت بودیم که در روز دوم با هدف قرار گرفتن مناطق مسکونی، اتاق مشترک عملیات مقاومت در پیامی از طریق رابط مصری به صهیونیست‌ها اعلام کرد اگر حملات ضدانسانی ادامه پیدا کند از سلاح‌های راهبردی خود استفاده خواهد کرد که این حاکی از وحدت گروه‌های مقاومت است و دقیقاً در چهارمین روز جنگ رژیم صهیونیستی با طرف مصری به توافق دست پیدا می‌کند.
 نبرد اخیر روایت دستیابی مقاومت فلسطین به توان تحمیل شروط خود به رژیم اشغالگر قدس است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه