ید واحده امت اسلامی در صحنه مبارزه با رژیم صهیونیستی

خالد القدومی، نماینده جنبش حماس در ایران در گفت‌وگو با قدس تأکید کرد

ید واحده امت اسلامی در صحنه مبارزه با رژیم صهیونیستی

نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با عنوان روز جهانی قدس که به ابتکار امام خمینی(ره) در سال 1358 انجام شد، به جلوه حمایت جهانی از ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین و مخالفت با تجاوزهای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.


این اقدام نکو با حمایت سیاسی و مردمی مواجه شد و امروزه علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، در کشورهای مختلفی از جهان، راهپیمایی و مراسم روز قدس برگزار می‌شود که این تعداد به 9۰ کشور در قاره‌های مختلف جهان می‌رسد.
امسال اما در حالی به استقبال این روز مبارک می‌رویم که اوضاع رژیم صهیونیستی بسیار آشفته است. در حوزه درونی علاوه بر دودستگی سیاسی در رأس هرم حاکمیت صهیونیستی، گسترش عملیات‌های مقاومتی فلسطینی‌ها عرصه را به‌شدت بر اشغالگران تنگ کرده است. در حوزه بیرونی نیز نه‌تنها کشورهای منطقه بلکه ایالات‌متحده به عنوان مهم‌ترین حامی رژیم اسرائیل نیز از صهیونیست‌ها روی‌گردان شده و حتی اجازه سفر بنیامین نتانیاهو به واشنگتن را نداده است. در این مقطع مهم و در آستانه روز جهانی قدس در گفت‌وگو با خالد القدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی(حماس) در تهران، مسائل مربوط به فلسطین را به بحث گذاشتیم که در ادامه می‌خوانید.

نظر شما درخصوص اتفاق‌های داخلی فلسطین ازجمله حمله هفته گذشته صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی چیست و روند اتفاق‌ها به چه سمت و سویی پیش می‌رود؟
اتفاق‌هایی که درون مسجدالاقصی و قدس با حمله به نمازگزاران فلسطینی روی داد اوج ضعف و ناتوانی صهیونیست‌ها را به نمایش گذاشت. نباید از یاد برد که کابینه مستقر به رهبری بنیامین نتانیاهو در تل‌آویو به‌شدت افراط‌گرا بوده و ضدیت خود با فلسطینی‌ها را تاکنون در صحنه‌های مختلف نشان داده است. اینکه چنین کابینه‌ای بعد 6 دور انتخابات پارلمانی سراسری در سرزمین‌های اشغالی روی کار آمد خود نمود کامل اختلاف‌های داخلی است. اکنون هم اتحاد متضادی میان مذهبی‌ها، سکولارها و دیگر طیف‌های روی کار آمده است. توافق نتانیاهو با افرادی نظیر ایتمار بن غفیر که حتی بسیاری از صهیونیست‌ها هم وی را تروریست می‌دانند در تشکیل کابینه دست بسته صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد. بن غفیر در دادگاه خود رژیم دست‌کم دارای 50 پرونده قانونی به دلیل روش خشن اعمالی علیه فلسطینی‌هاست. در مورد مسجدالاقصی همین رویکرد افراطی مورد توجه صهیونیست‌هاست که به تنش‌ها دامن می‌زند و این در حالی است که یونسکو در سال2016 اعلام کرد این مسجد برای مسلمانان است و دیگران نمی‌توانند در امور آن مداخله کنند.
بنابراین ما اکنون می‌بینیم رژیم صهیونیستی به بن‌بست رسیده است. این مسئله تا جایی بالا گرفت که سران ایالات متحده به عنوان مجرمان بزرگ و عاملان اصلی جنایت علیه فلسطینیان هم از پذیرش بنیامین نتانیاهو سر باز زده‌اند. آن‌ها هم دریافته‌اند که رژیم اسرائیل به یک بار سنگین اخلاقی تبدیل شده است و حتی نخواستند وی را به آمریکا دعوت کنند.

تحلیل شما از وضعیت جبهه مقاومت چیست؟
مقاومت به‌طور قطع در حال صعود و رشد است. به یاری خدا اکنون در غزه، کرانه باختری، قدس و مناطق اشغالی دیدیم این همبستگی علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد. این اجتماع در دفاع از آرمان فلسطین به دور از تمایل سیاسی و حزبی است. امروز اگر نگاه کنید حتی بچه‌های معمولی حاضر در خیابان هم به جنبش، صحنه و معادلات ضد صهیونیستی وارد شده‌اند. عرین السود، کتائب جنین و نابلس نمود کامل این مردمی شدن مقاومت است که به صحنه آمده‌اند و تأکید دارند و به این باور رسیده‌اند که برای آزادی فلسطین راهی جز مقاومت نداریم. از نبرد سیف‌القدس در دو سال پیش به وضوح دیدیم چگونه امت در تحولات مسجدالاقصی اعلام همبستگی کردند. در تمام ماه‌های بعد این معادله تقویت شده و در این محیط رژیم صهیونیستی از مقابله با مخالفت‌ها باز مانده است.

حمایت از مسجدالاقصی در کشورهای دیگر هم قابل مشاهده بود؟
بله، این قضیه فقط درون فلسطین نبود، بلکه از جنوب لبنان، جولان سوریه و غزه با هم موشک به سمت مواضع اسرائیلی ارسال شد. حتی برادران انصارالله یمن به صراحت بیانیه دادند که اگر جنگ بشود ما در صحنه حمایت از فلسطین حاضر هستیم. این مسئله برای رژیم صهیونیستی پیام دارد و آن‌ها را به‌شدت در موضع ضعف قرار داده است.

با توجه به این اوصاف برگزاری باشکوه روز جهانی قدس امسال چرا مهم است؟
نکات گفته شده به خوبی گویای این نکته است که رژیم اسرائیل تا چه حد منفعل است. در این شرایط به‌طور حتم روز جهانی قدس امسال معنایی دیگر و مهم‌تر از سال‌های گذشته دارد. امروز مسلمانان و آزادگان جهان به‌دور از اختلاف‌های فیمابین شاهد وحدت هستند و در این صحنه به‌صورت ید واحده با دشمن انسانیت یعنی صهیونیستی اراده خود را به نمایش خواهند گذاشت. در پایان ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مسلمانان در این ایام مهم و شب‌های قدر، از درگاه خداوند این را طلب داشته باشیم که ان‌شاءالله زودتر عمر این رژیم منحوس و کودک‌کش به پایان رسیده و قدس و مسجد‌الاقصی و سرتاسر فلسطین را از نهر تا بحر آزاد کنیم.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه