خط‌بطلانی بر عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی

جعفر قنادباشی از آثار توافق ایران و عربستان می‌گوید

خط‌بطلانی بر عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی

آثار مختلف توافق ایران و عربستان را این روزها می‌توان در جای‌جای منطقه شاهد بود. یک کارشناس مسائل غرب آسیا ضمن گفت‌وگویی با قدس درباره ابعاد این توافق اظهار کرد: یکی از مواردی که عربستان در همکاری با ایران باید تعهد دهد، پرداخت غرامت به مردم یمن به‌خاطر جنگ است.


جعفر قنادباشی ادامه داد: در توافقی که به‌تازگی میان ایران و عربستان انجام شده، طرفین به بازگشایی سفارت‌های خود در پایتخت‌های دو کشور تأکید داشتند، به‌طوری‌که حضور مقامات دیپلماتیک در دو کشور از سطح کاردار به  سفیر ارتقا خواهد یافت.
این کارشناس اشاره‌ای هم به برگزاری حج تمتع در تابستان امسال کرد و افزود: باتوجه به توافقات صورت گرفته میان ایران و عربستان حج امسال نسبت به سال‌های گذشته بهتر و با شکوه‌تر برگزار خواهد شد.
کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه بیان کرد: یکی از همکاری‌هایی که باید میان ایران و عربستان صورت بگیرد، بحث همکاری‌های نفتی و گازی است.او تصریح کرد: ایران و عربستان دو کشوری هستند که هم تولید کننده و هم صادرکننده نفت و گاز در منطقه‌اند و به نوعی با این توافق طبیعتاً بایستی نقش به‌سزایی در فروش و صادرات نفت به وجود آید.قنادباشی درباره جنگ یمن نیز اظهار کرد: پس از توافق ایران و عربستان صلح یمن دور از انتظار نیست. هیئتی از عربستان اکنون در صنعا به‌سر می‌برد و بلافاصله پس از انعقاد صلح، یمن به سمت بازسازی حرکت خواهد کرد، عربستان نیز باید در بازسازی یمن نقش عمده‌ای ایفا کند.
وی درباره ابعاد این توافق در مسئله فلسطین هم گفت: عربستان با توافقی که با ایران داشته، به نوعی از فضای عادی‌سازی با رژیم اسرائیل دور شده است.
تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره وضعیت رژیم صهیونیستی در منطقه گفت: امروز اسرائیل در وضعیت ضعف قرار دارد، به‌طوری‌که سازمان همکاری اسلامی که شامل ۵۷ کشور است، خواهان برگزاری نشستی درباره فلسطین و مسجدالاقصی است.
او در پایان پیش‌بینی کرد: اگرچه عربستان سعودی از همپیمانان آمریکا در منطقه است، اما چون امروز جهان اسلام به پشتیبانی از فلسطین برخاسته، عربستان نیز ارتباط خودش را با رژیم صهیونیستی محدود خواهد کرد.

خبرنگار: حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه