شهردار مشهد هفته آینده انتخاب می‌شود

روز چهارشنبه هشت گزینه شهرداری برای ارائه برنامه‌ها به شورا می‌آیند

شهردار مشهد هفته آینده انتخاب می‌شود

کلانشهر مشهد از آن شهرهایی است که تکیه بر صندلی شهرداری‌اش آرزوی خیلی از شخصیت‌های سیاسی و ملی است.


پس از گمانه‌زنی‌های زیاد اعضای دوره ششم شورای شهر در مورد افراد مشهور و کشوری، سرانجام با رأی ۹ نفر از ۱۵ عضو این شورا، مدیرعامل بنیاد 15خرداد یعنی عبدالله ارجائی بر کرسی شهرداری نشست اما دادستانی کلید شهر بهشت را در تاریخ ۲۹دی‌ ماه ۱۴۰۱ یعنی ۱۷ ماه بعد و در پی تشکیل پرونده تخلف برای دو نفر از مدیران شهرداری، از او گرفت و به این ترتیب شهردار مشهد از ادامه کار تعلیق شد.
اول بهمن ماه ۱۴۰۱ در جلسه غیرعلنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، جواد اصغری از بین چند گزینه به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب و پس از آن، رایزنی و گمانه‌زنی برای شهردار بعدی رسماً شروع شد.
شورای شهر مشهد در نهایت پس از کش‌و‌قوس فراوان از یک فهرست ۲۹ نفره که توسط اعضا معرفی شده بودند به هشت اسم رسید.
محمدرضا قلندر از شهرداران سابق مناطق مشهد، خلیل‌الله کاظمی از معاونان سابق شهرداری مشهد، جواد اصغری؛ سرپرست فعلی شهرداری مشهد، سیدابراهیم رئیسیون از معاونان سابق شهرداری، سعید حسینقلی‌زاده مقدم از شهرداران سابق مناطق مشهد، مهدی برادران؛ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهدی خداشناس؛ شهردار منطقه۳ مشهد و کاظم یزدان مهر؛ شهردار منطقه ۶ مشهد، هشت گزینه نهایی شورای شهر مشهد برای انتخاب به عنوان شهردار مشهد شناخته شدند.

ممنوعیت‌های قانونی برای تصدی شهرداری مشهد چیست؟
هر چند در فضای مجازی و به صورت غیررسمی درباره برخی از این گزینه‌ها گمانه‌زنی‌هایی مطرح است که شرایط احراز مسئولیت شهردار کلانشهر مشهد را ندارند اما ظاهراً در اصلاحیه اخیر، مواردی که به قانون وزارت کشور در خصوص شرایط احراز مسئولیت شهرداری در کلانشهرها برمی‌گردد برطرف شده و شروط‌های سخت آن که درخصوص مدت مدیریت ارشد اجرایی و مدرک تحصیلی بوده دیگر ممنوعیتی محسوب نمی‌شود.
البته در خصوص قانون منع به کارگیری بازنشستگان که برای این انتخاب باید قابل توجه باشد نیز حدس و گمان‌هایی مطرح است که شاید همه این هشت نفر نتوانند نامزد واقعی تصدی شهردار مشهد باشند.

8 نامزد چهارشنبه به شورا می‌آیند
پیش از ظهر دیروز ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، اعضای شورای شهر مشهد در قالب یک جلسه کاری و غیرعلنی دور هم جمع شدند تا درباره انتخاب شهردار تصمیم‌گیری کنند. برای آگاهی از آنچه در این نشست تصمیم‌گیری شده ابتدا به سراغ سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد رفتیم. 
موسی‌الرضا حاجی بگلو در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان اظهار کرد: مقرر شد روز چهارشنبه از هشت گزینه دعوت شود برای ارائه برنامه‌ها به شورا بیایند. 
سخنگوی شورای شهر مشهد افزود: دو سه روز پس از ارائه برنامه، شورا گزینه نهایی خود را برای شهردار مشهد معرفی می‌کند. 
وی گفت: ما سعی کردیم ارائه برنامه‌ها زمانی باشد که پنجشنبه به گزینه نهایی برسیم اما به خاطر اینکه برخی از اعضا جلسات بیرون از استان دارند و امکان لغو آن‌ها وجود ندارد بنابراین جلسه نهایی انتخاب و اعلام شهردار برای شنبه یا یکشنبه هفته آینده خواهد بود. 

آیین‌نامه وزارت کشور گزینه‌ها را محدودتر می‌کند
مهدی ناصحی، عضو دیگر شورای شهر مشهد در این باره به خبرنگار ما گفت: فعلاً قابل بیان نیست کدام گزینه برای شهردار شدن محتمل‌تر است و این موضوع بستگی به ارائه برنامه‌ها دارد. 
این عضو شورای شهر مشهد، اولویت‌های انتخاب شهردار از بین هشت گزینه مطرح شده را تسلط به مواردی مانند مباحث شهری، بودجه شهرداری، شرایط حاکم بر شهرداری، سطح ارتباطات گزینه در سطح ملی و استانی و قدرت تعامل و میزان پذیرش کارکنان شهرداری نسبت به وی برشمرد. 
وی تأکید کرد: یکی از معیارهای انتخاب شهردار تطبیق با آیین‌نامه وزارت کشور است که احتمالاً گزینه‌ها را محدودتر می‌کند و ما قطعاً از این آیین‌نامه تخطی نخواهیم کرد. 
ناصحی با اشاره به اینکه انتخاب شهردار ظرایف بسیار زیادی دارد، متذکر شد: نظرات و دیدگاه‌های اعضا متفاوت و مؤلفه‌های بیرونی نیز متفاوت است، برخی، تعلقات شخصی به بعضی‌ها دارند.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: اکثریت در شورا برای انتخاب شهردار رأی خواهند داد، امیدواریم وحدت اتفاق بیفتد و بتوانیم با رأی قاطع یک شهردار قوی و توانمند برای شهر مقدس مشهد معرفی کنیم.

خبرنگار: معصـومـه مــؤمـنیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه