تحقیر زنان برگرفته از سبک زندگی غربی است

استاد دانشگاه و پژوهشگر زنان و خانواده:

تحقیر زنان برگرفته از سبک زندگی غربی است

استاد دانشگاه و پژوهشگر زنان و خانواده در گفت‌وگو با قدس اظهار کرد: اگر جامعه و خانواده درباره حقوق زنان و مردان شناخت نداشته باشند نتیجه آن می‌شود عده‌ای نسخه سبک زندگی غربی را برای زنان ما تجویز می‌کنند.


نیره قوی اضافه می‌کند: غرب به بهانه برابری حقوق زنان و مردان معتقد است زن باید مانند مرد باشد، اما به وظایف زن بودن برای همسرش، مادر بودن برای فرزندانش و دختر بودن برای والدینش نیز عمل کند. این درحالی است که زن در طول زندگی شرایطی مثل بارداری، فرزندآوری، شیردهی و مراقبت از والدین سالمند خود را تجربه می‌کند که اگر بخواهد در کنار این مسئولیت‌ها وظایف مردان را هم انجام دهد، زن بودن از او گرفته می‌شود. 

کاش زنان، زن کامل باشند 
وی ادامه می‌دهد: ویل دورانت، فیلسوف و نویسنده آمریکایی در یکی از آثار خود آورده:  
ای کاش زنان، زن کامل باشند و به دنبال مرد بودن نباشند که نمی‌توانند مرد شوند و در نهایت مرد ناقص می‌شوند. در واقع نسخه غرب این بود که زن و مرد را به بهانه تساوی حقوق به این مرحله رساند و به جای احقاق حقوق زنان، آن را تحقیر کرد به‌طوری که هم‌اکنون بسیاری از نویسندگان غربی از جمله «وندی شلیت» در کتاب «دختران به عفاف روی می‌آورند» و یا «ولیام گاردنر» در کتاب «جنگ علیه خانواده» با انتقاد از این دیدگاه تحقیرآمیز به زنان می‌گوید وقتی زنان زن بودن و زن کامل بودن را به فراموشی می‌سپارند، تلاش می‌کنند مانند مردان رفتار کنند و چون خلقت آن‌ها با ویژگی‌های مردانه سازگار نیست، از طرفی نمی‌توانند مرد کامل شوند و از طرفی دیگر از زن کامل بودن نیز فاصله گرفته‌اند، به همین دلیل به مردان مجوز می‌دهند حقوق آن‌ها را نادیده بگیرند که این خود نوعی توهین به شخصیت انسانی زنان است.

چرا تحقیر زنان؟
وی با تأکید بر اینکه نه تنها مبانی دینی مسلمانان بلکه عقل انسان نیز حکم می‌کند اگر فردی تکلیف متفاوت دارد، باید حقوقی متفاوت داشته باشد و در واقع برابری و تساوی حقوق نه تنها معنایی ندارد، بلکه به نوعی ظلم و بی‌عدالتی است، اضافه می‌کند: البته در برخی فرهنگ‌ها به دلیل تربیت نادرست خانواده، ناآگاه بودن از مبانی دینی و یا جهالت، مردان احترام به جایگاه زن را بلد نیستند و در گفتار خود در مورد خانم‌ها از واژه‌های تحقیرآمیز استفاده می‌کنند که حساب آن‌ها از دیگر مردان جداست، چرا که ناباورانه به استعدادهای بانوان نگاه می‌کنند و به دلیل کمبودهایی که دارند، نمی‌توانند بپذیرند بانوانی هستند که به لحاظ شخصیتی به کمال رسیده و توانمندی‌های بی‌شماری دارند، به همین دلیل با نگاهی به دور از شأن انسانی و کرامتی که خداوند به بانوان داده با آن‌ها رفتار می‌کنند و نمی‌توانند بپذیرند یک زن، مادر و یا دختر توانمند می‌تواند به درجات علمی، شغلی و حرفه ای بالا برسد، در جامعه و خانواده مفید و تأثیرگذار باشد، اما در عین حال لطافت‌ها و ظرافت‌های زنانه خود را حفظ کند. 
وی تصریح می‌کند: متأسفانه در برخی موارد، مردان تحصیلکرده‌ای هستند که در مورد توانمندی‌ها و جایگاه زن در خلقت مطالعه کرده‌اند اما نتوانسته‌اند آن را درک کنند و به دلیل خودشیفتگی، در عمل، زنان را در خانواده و جامعه تحقیر می‌کنند و مانع می‌شوند زنان کارهای اجتماعی بزرگ انجام دهند. در حالی که امام راحل فرموده‌اند: «زنان باید در سیاست دخالت کنند و با حفظ عفاف می‌توانند در جامعه حضور فعال داشته باشند و کار کنند». همچنین رهبر معظم انقلاب در دیدار‌های متعدد خود با بانوان فرموده‌اند زنان باید در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های جامعه نقش داشته باشند. این موضوع نشان می‌دهد در نگاه اسلام هیچ مانعی برای ایفای نقش زنان در جامعه و کنشگری‌های اجتماعی حتی در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای جامعه وجود ندارد. 

خبرنگار: اعظم طیرانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه