جدال نفسگیر

بازپس‌گیری طرح شفافیت نفوذ خارجی در گرجستان

جدال نفسگیر

محیا سادات قریشی


​​​​​​​طرح جنجالی «شفافیت نفوذ خارجی » گرجستان  پس گرفته شد. این طرح که هفته گذشته در مجلس این کشور مطرح شد حساسیت‌ها و اعتراضات خیابانی را در پی داشت. مخالفان معتقدند این طرح، مشابه قانونی است که کرملین در سال ۲۰۱۲ برای سرکوب رسانه‌ها و تشکل‌های منتقد به تصویب رساند. 7مارس بود که کلیات این لایحه در مجلس به تصویب رسید اما به دلیل اعتراضات شدید خیابانی -که به درگیری با پلیس انجامید- این طرح پس گرفته شد. این قانون اذعان می‌کند هر رسانه‌ یا تشکلی که بیش از ۲۰درصد از خارج از کشور تأمین مالی می‌شود، باید به عنوان «عامل خارجی» طبقه‌بندی شود و در سامانه‌های مخصوص نام‌نویسی کند. این قانون در راستای شفافیت برای نفوذ رسانه‌های خارجی مطرح شده است. 
قانون یاد شده امکان نظارت بر فعالیت افراد و شرکت‌های خارجی را به قوه قضائیه گرجستان می‌دهد تا در صورت هرگونه مخالفت با حزب حاکم، مجازات و با جریمه‌های سنگین روبه‌رو شوند.
به دلیل غرب‌گرا بودن سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان و با فشار وی این لایحه پس گرفته شد. وی معتقد است این لایحه امکان عضویت گرجستان به ناتو را از بین خواهد برد. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز این لایحه را محکوم کرد و آن را ناسازگار با ارزش‌های اتحادیه اروپا دانست. ایالات متحده نیز با ابراز مخالفت با این لایحه، حمایت خود را از مخالفان اعلام کرد.
به نظر می‌رسد مخالفت غرب‌گراها در کنار موضع‌گیری تند آمریکا و اتحادیه اروپا علت اصلی بازپس‌گیری این لایحه بوده است. سال گذشته بود که اتحادیه اروپا درخواست گرجستان را برای عضویت در این اتحادیه رد و اعلام کرد گرجستان در صورتی به عضویت اتحادیه اروپا درخواهد آمد که اصلاحات سیاسی و قضایی را در دستور کار خود قرار دهد.
برخی معتقدند این رویارویی ، نخستین درگیری مستقیم بین حامیان روس‌تبار و غرب‌گراها در این کشور است که به سود غرب‌گراها به پایان رسید و از این پس کشمکش‌های زیادی تا انتخابات پیش‌رو، بر سر راه حاکمان غرب‌گرا در این کشور وجود خواهد داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه