زنگ هشدار برای جایگاه برتر علمی کشور

رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری بیان کرد

زنگ هشدار برای جایگاه برتر علمی کشور

سید احمد فاضل‌زاده، رئیس مؤسسه استنادی علوم (آی‌اس‌سی) و پایش علم و فناوری در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: استنادات جمهوری اسلامی حدود 6.5 میلیون استناد است و با فاصله یک میلیون و ۲۰۰ هزاری از کشور ترکیه جلوتر هستیم.


فاضلی گفت: در حال حاضر سه پایگاه استنادی مطرح در جهان وجود دارد. پایگاه اول در سال ۱۹۹۷ با عنوان وب‌ساینس شناخته شد که داده‌های وسیعی دارد، پایگاه دوم ۲۰سال پیش با عنوان اسکاپوس راه‌اندازی شد و بخش متنوعی از داده‌ها در آن وجود دارد و سومین پایگاه، آی‌سی‌تی است که در سال۱۳۸۷ از طرف سازمان کنفرانس اسلامی متولی این بخش از پایش علم و فناوری ۵۷ کشور اسلامی شد.
وی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه در زمان خوبی شروع کردیم و نسبت به موضوعات علمی دنیا به‌روز هستیم، . حدود ۸ میلیون سند علمی به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و فرانسه وجود دارد و این امکان را داریم که تعداد زبان‌ها را افزایش دهیم با این حال هنوز از تمام ظرفیت کشور‌های اسلامی استفاده لازم را نکرده‌ایم.
رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری ادامه داد: در چندسال گذشته وقفه‌ای در تولیدات علمی وجود داشت و خوشبختانه مؤسسه استنادی علوم به فرمایش رهبر معظم انقلاب از ۲۰سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد. در این پایگاه استنادی، پیشرفت‌های علمی کشور‌های اسلامی بررسی می‌شود. با پیگیری‌های مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت دولت مصوبات قوی و خوبی تصویب شده و فرصت خوبی برای جمهوری اسلامی ایران است.

رتبه نخست در میان کشورهای اسلامی
فاضل‌زاده اظهار کرد: متولیان و سیاست‌گذاران کشور باید به این موضوع اهمیت دهند که داده‌های علم‌ و ‌فناوری کشور‌های مختلف را داشته باشیم. براساس آخرین داده‌های موجود، ما در جهان رتبه ۱۵ و براساس پایگاه اسکاپوس، در سطح کشور‌های اسلامی رتبه نخست را داریم.
وی تصریح کرد: عمده رقابت بین ایران و ترکیه است و کشور‌های پیشرو ایران، ترکیه، عربستان، مصر، مالزی و پاکستان هستند. ارتقای جایگاه علمی شاخص‌هایی دارد؛ یکی از این شاخص‌ها تولید مقالات علمی است، اگر بودجه‌های پژوهشی در اختیار استادان و پژوهشگاه‌ها قرار گیرد به تبع می‌توانند در این زمینه مفید باشند. در سال‌های اخیر کاهش بودجه فشار زیادی ایجاد کرده ولی محققان و استادان کشور با توجه به تعهد و عشقی که دارند در این زمینه ایثارگرانه جبهه علم و فناوری را تنها نگذاشتند.
رئیس مؤسسه استنادی علوم  و پایش علم و فناوری افزود: با توجه به سرمایه‌گذاری که کشور‌های منطقه در تولید مقالات علمی دارند، اگر اقدامات مناسبی انجام ندهیم جبران عقب‌ماندگی سخت می‌شود. عمدتاً ۹۵درصد بودجه دانشگاه‌ها  صرف حقوق و دستمزد می‌شود و بودجه پژوهشی مناسبی در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیست.
فاضل زاده در پایان خاطرنشان کرد: متوسط ضریب تأثیر مقالات کشور 2.65 است که عدد مناسبی است و اگر برنامه‌ریزی خوبی شود، می‌توانیم این ضریب را در یک برنامه سه ساله با هدایت و آشنایی محققان در مجلات معتبر‌تر به چاپ برسانیم و جایگاه کشور را ارتقا دهیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه