4 خصوصیت جامعه مهدوی

بیانات منتشر نشده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال 1359 چه نکاتی را درباره زمینه‌سازی ظهور به جامعه انقلابی ایران گوشزد می‌کند؟

4 خصوصیت جامعه مهدوی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه اول نماز جمعه تهران در تاریخ 6/4/1359، بحثی را تبیین کردند با عنوان خصوصیات جامعه‌ای که حضرت ولی‌عصر(عج) در دوران پس از ظهور می‌سازند؛ نشریه «خط حزب‌الله» رسانه‌ مکتوب پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR برای نخستین بار گزیده‌ای از این بیانات را منتشر کرد که در ادامه از نظر می‌گذرانید.


گام آخر مسیر پیامبران

جامعه مهدوی یعنی آن دنیایی که امام زمان(عج) می‌آید تا آن دنیا را بسازد همان جامعه‌ای است که همه پیامبران برای تأمین آن در عالم ظهور کردند... باری بود که بر دوش این مأموران عالی مقام نهاده شده بود. هر کدام قدمی آن بار را به مقصد و سرمنزل نزدیک کردند، کوشش کردند، هر چه توان داشتند به کار بردند، آن وقتی که عمر آنان سر آمد این بار را دیگری از دست آنان گرفت و همچنان قدمی و مسافتی آن بار را به مقصد نزدیک‌تر کرد. ولی‌عصر(عج) میراث‌بر همه پیامبران الهی است که می‌آید و گام آخر را در ایجاد آن جامعه الهی برمی‌دارد.

۴ خصوصیت جامعه مهدوی
امام زمان(عج) جامعه‌اش را بر این چند پایه بنا می‌کند، اولاً بر نابود کردن و قلع و قمع کردن ریشه‌های ظلم و طغيان. یعنی در جامعه‌ای که در زمان ولی‌عصر(عج) ساخته می‌شود باید ظلم و جور نباشد... نه ظلم اقتصادی و نه ظلم سیاسی و نه ظلم فرهنگی و نه هیچ‌گونه ستمی در آن جامعه دیگر وجود نخواهد داشت. باید استثمار و اختلاف طبقاتی و تبعیض و نابرابری و زورگویی و گردن کلفتی و قلدری از عالم ریشه‌کن بشود. این خصوصیت اول.
دوم... بالا رفتن سطح اندیشه انسان است. هم اندیشه علمی، انسان هم اندیشه اسلامی انسان. یعنی در دوران ولی‌عصر(عج) شما باید نشانی از جهل و بی‌سوادی و فقر فکری و فرهنگی در عالم پیدا نکنید. آنجا مردم می‌توانند دین را به‌درستی بشناسند... و شما ببینید که در جامعه‌ای که همه -مردان و زنان- در سطوح مختلف قدرت فهم دین و استنباط از کتاب الهی را دارند، این جامعه چقدر نورانی است و هیچ نقطه‌ای از ظلمت در این جامعه دیگر نیست. این همه اختلاف نظر و اختلاف رویه دیگر در آن جامعه معنایی ندارد.
خصوصیت سومی که جامعه امام زمان(عج)، جامعه مهدوی داراست این است که در آن روز همه نیروهای طبیعت و همه نیروهای انسان استخراج می‌شود، چیزی در بطن زمین نمی‌ماند که بشر از آن استفاده نکند. این همه نیروهای معطل طبیعی، این همه زمین‌هایی که می‌تواند انسان را تغذیه کند، این همه قوای کشف نشده مانند نیروهایی که قرن‌ها در تاریخ بود مثلاً نیروی اتم، نیروی برق و الکتریسته، قرن‌ها بر عمر جهان می‌گذشت این نیروها در بطن طبیعت بود اما بشر آن‌ها را نمی‌شناخت، بعد یک روزی به‌تدریج استخراج شد. همه نیروهای بی‌شماری که از این قبیل در بطن طبیعت هست در زمان امام زمان(عج) استخراج می‌شود. خصوصیت دیگر این است که محور در دوران امام زمان(عج) محور فضیلت و اخلاق است. هر کس دارای فضیلت اخلاقی بیشتر است او مقدم‌تر و جلوتر است. حالا اگر به آیات و روایات مراجعه بکنید - که البته محققین و متتبعين مراجعه کرده‌اند - خصوصیات بیشتری را هم پیدا می‌کنید... این همان جامعه‌ای است که مهدی موعود ما و امام زمان ما و محبوب تاریخی دیرین ما- که هم‌اکنون در زیر همین آسمان و بر روی همین زمین زندگی می‌کند و در میان انسان‌ها هست - به وجود خواهد آورد و تأمین خواهد کرد.

انقلاب ملت ایران مقدمه‌ای لازم و گامی بزرگ به سمت ظهور
ما ملت ایران حالا یک انقلابی انجام دادیم، انقلاب ما در راه آن هدفی که امام زمان(عج) برای تأمین آن هدف مبعوث می‌شود و ظاهر می‌شود یک مقدمه لازم و یک گام بزرگ است... ما باید بدانیم که ظهور ولی‌عصر(عج) همان‌طوری که با این انقلاب ما یک قدم نزدیک شد با همین انقلاب ما باز هم می‌تواند نزدیک‌تر بشود، یعنی همین مردمی که انقلاب کردند و خود را یک قدم به امام زمانشان نزدیک کردند می‌توانند باز هم یک قدم و یک قدم دیگر و یک قدم دیگر همین مردم خودشان را به امام زمان(عج) نزدیک‌تر کنند. چطور؟ اولاً هر چه شما بتوانید دایره این مقدار از اسلامی که من و شما در ایران داریم - مبالغه نمی‌کنیم، اسلام کامل البته نیست، اما بخشی از اسلام را این ملت توانسته در ایران پیاده کند - همین مقدار از اسلام را هرچه شما بتوانید در آفاق دیگر عالم، در کشورهای دیگر، در نقاط تاریک و مظلم دیگر گسترش و اشاعه بدهید، همان مقدار به ظهور ولی امر و حجت عصر کمک کردید و نزدیک شدید. ثانیاً... نزدیک شدن ما به امام زمان(عج) یک نزدیک شدن معنوی است، یعنی شما در هر زمانی، تا پنج سال دیگر تا 10سال دیگر تا 100سال دیگر که بتوانید کیفیت و کمیت جامعه اسلامی را افزایش بدهید امام زمان(عج) ظهور خواهد کرد.

باید جهت‌گیری خود را «اقامه حدود اسلامی» قرار دهیم
ما باید جهت خودمان را جهت اقامه حدود اسلامی قرار بدهیم، در جامعه خودمان هیچ مجالی به گسترش اندیشه‌ غیراسلامی و ضداسلامی ندهیم. نمی‌گویم با زور، نمی‌گویم با قهر و غلبه، که می‌دانیم با اندیشه و فکر جز از راه اندیشه و فکر نمی‌شود مبارزه کرد، بلکه می‌گویم از راه‌های درست و منطقی و معقول، باید اندیشه اسلامی گسترش پیدا کند، باید تمام قوانین ما و مقررات مملکتی و ادارات دولتی و نهادهای اجرایی و همه و همه از لحاظ ظاهر و از لحاظ محتوا اسلامی بشود و به اسلامی شدن روز به روز نزدیک‌تر بشود، این جهتی است که انتظار ولی عصر(عج) به ما و به حرکت ما می‌دهد.

حرکت هم جهت با امام زمان(عج)
امام زمان(عج) -در دعای ندبه می‌خوانید - در مقابل فسوق و عدوان و طغیان و نفاق مقابله می‌کند و نفاق و طغیان و عصیان و شقاق و دودستگی را ریشه‌کن می‌کند و ازاله می‌کند. ما هم باید در جامعه‌مان امروز در آن جهت حرکت کنیم و پیش برویم. این است چیزی که ما را به امام زمان(عج) از لحاظ معنوی نزدیک خواهد کرد و جامعه ما را به جامعه ولی‌عصر(عج)، آن جامعه مهدوی علوی توحیدی نزدیک‌تر و نزدیک‌تر خواهد کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه