آزمون آموزش و پرورش همه رشته‌ها را پوشش نمی‌دهد

معلمان خرید خدمات ازیک بام و دو هوای جذب گلایه دارند

آزمون آموزش و پرورش همه رشته‌ها را پوشش نمی‌دهد

برخی از معلمان خرید خدمات گلایه‌هایی از آموزش و پرورش و تصمیم دولت درباره ادامه کارشان در این اداره دارند.


​​​​​​​به همین دلیل روز یکشنبه تجمعی محدود از سوی معلمان مشهدی در مقابل استانداری خراسان رضوی صورت گرفت که با ورود تعدادی از این معلمان به استانداری برای بیان دغدغه‌شان خاتمه پیدا کرد.
یکی از معلمان مشهدی که گلایه‌هایی داشت و در تجمع حاضر شده بود، در گفت‌وگو با قدس خراسان علت این تجمع را اعتراض به شرایط استخدامی نیروها عنوان کرد و گفت: مدتی پیش اعلام کرده بودند قرار است آزمونی در تاریخ ٢۶ اسفند ماه برگزار شود و همه نیروهای خرید خدماتی که پس از سال ١٣٩١ جذب شده بودند، شرایطشان تعیین تکلیف شود.
این معلم مشهدی در ادامه افزود: سوم اسفند ماه سال جاری بخشنامه‌ای ارسال شد مبنی بر اینکه از سال آینده نیرویی به نام خرید خدمات نخواهیم داشت و با این بخشنامه عملاً ما را اخراج خواهند کرد.
وی با بیان اینکه قرار شده ٢٠ هزار معلم جذب شوند؛ اما در حال حاضر حدود ٨٠ هزار نیرو خرید خدمات در کشور وجود دارد، گفت: گلایه ما این است که چرا پس از حدود 6 سال سابقه کاری، قصد اخراج ما از آموزش و پرورش را دارند.
یکی دیگر از معلمان مشهدی که برای اعتراض به استانداری آمده بود، با گلایه از آموزش و پرورش به خبرنگار قدس خراسان گفت: تجمع معلمان مشهدی در این خصوص بوده که وقتی آموزش و پرورش نیاز مبرم به جذب نیرو داشت، ما را با کمترین حقوق و مزایا جذب کرد. آن زمان، حرفی از رشته نبود و هر کسی با یک مدرک دانشگاهی معتبر و بالاتر از لیسانس جذب شد؛ اما اکنون با ٨ الی ٩ سال سابقه کار، آموزش و پرورش قصد اخراج ما را دارد.
وی در ادامه افزود: یک ماه مانده به پایان سال، اداره به نیروهای خرید خدمات می‌گوید سال دیگر نیروهای خرید خدمات را نمی‌خواهیم و این عادلانه نیست!
حرفمان این نیست که آموزش و پرورش ما را به عنوان نیروی رسمی این اداره جذب کند؛ اما کمترین کاری که می‌تواند انجام دهد این است که یک دایره امن شغلی برای ما ایجاد کند.
این معلم مشهدی با بیان اینکه ما نیروهای قراردادی هستیم که در پایان هر سال تمدید قرارداد می‌شویم، گفت: چند سالی است آموزش و پرورش به دنبال اخراج ما از این اداره است و سال گذشته هم این مسئله مطرح شد؛ اما به شدت امسال نبود.
وی اظهار کرد: بنده به شخصه در این حدود 6-5سالی که جذب آموزش و پرورش شدم، یک هزار تومانی پس‌انداز نداشتم و از آبان ماه سال جاری حقوقم را واریز نکرده‌اند.
قرار بود یک دفترچه آزمون منتشر شود و تمام نیروهایی که رشته مرتبط یا نامرتبط دارند بتوانند شرکت کنند؛ اما در حال حاضر دفترچه‌ای که از سوی آموزش و پرورش منتشر شده تنها سه رشته علوم تربیتی، کارشناسی ارشد ادبیات فارسی و آموزش ابتدایی را شامل می‌شود.

استاندار وقت ندارد!
یکی دیگر از معلمان خرید خدمات در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان اظهار کرد: در تجمعی که مقابل استانداری داشتیم، پس از لحظاتی توانستیم مجوز حضور سه نفر از معلمان را بگیریم تا بتوانند با استاندار خراسان رضوی جلسه‌ای در خصوص مطالبه معلمان خرید خدمات استان داشته باشند؛ اما پس از ورود سه معلم به استانداری، اعلام کردند استاندار در حال برگزاری جلسه‌ای دیگر است و شرایط حضور در جلسه با معلمان را ندارد!
وی افزود: ما پس از این اتفاق نامه‌ای در خصوص مطالبه معلمان نوشتیم و به مسئول حراست استانداری دادیم تا بتوانیم پاسخمان را به صورت مکتوب دریافت کنیم؛ اما تاکنون هیچ پاسخی از سوی استانداری به ما اعلام نشده است.
وی خاطرنشان کرد: برخی از معلمان خرید خدمات نیز با حضور در اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی با مدیر کل این اداره جلسه‌ای برگزار کردند که مدیر کل بیان کرد این دستور از بالا آمده است. شما باید از مقامات بالاتر پیگیری کنید!

کمبود 5 هزار معلم برای سال تحصیلی آینده 
به سراغ مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌رویم تا ببینیم تدبیرش برای وضعیت معلمان چیست؟
امیر شوشتری در گفت‌وگو با قدس خراسان با بیان اینکه برای سال آینده حدود ۵ هزار معلم کمبود داریم، اظهار کرد: در خصوص تجمع معلمان خرید خدمات در مقابل استانداری خراسان رضوی این قانونی است که وزارت آموزش و پرورش گذاشته و در برنامه هفتم اعلام شده معلمان خرید خدمات نداشته باشیم و باید تعیین تکلیف شوند.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه افزود: با توجه به برگزاری آزمون، تصمیم گرفته شده این است که معلمان خرید خدمات را جذب کنند و از حالت قراردادی به حالت رسمی درآورند که به نفع این معلمان است. 
وی بیان کرد: آزمونی که قرار است برگزار شود، نسبت به آزمون‌های سال‌های گذشته، رشته‌های بسیاری را شامل می‌شود؛ اما تمام رشته‌ها را پوشش نمی‌دهد .
برنامه‎‌ریزی برای جبران کمبود معلم که گلایه خانواده‌های بسیاری را در سال‌های گذشته و سال جاری به دنبال داشته باید به گونه‌ای رقم بخورد که همین ظرفیت موجود نیز از بدنه آموزش و پرورش کم نشوند و پدران و مادران در روستاها و مناطق محروم، درد بی‌معلمی فرزندانشان را فریاد نزنند.

خبرنگار: امیرحسین قربانپور

برچسب ها :
ارسال دیدگاه