عربستان و آمریکا برای نخستین بار رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

عربستان و آمریکا برای نخستین بار رزمایش مشترک برگزار می‌کنند


​​​​​​​ایالات متحده آمریکا در بحبوحه تشدید تنش‌ها با جمهوری اسلامی ایران، به‌زودی در اواخر ماه مارس (ماه جاری میلادی) نخستین رزمایش مشترک خود با عنوان «شن‌های سرخ» را با عربستان سعودی برگزار خواهد کرد. در این گزارش، المانیتور به نقل از چهار مقام نظامی ایالات متحده که نامی از آن‌ها فاش نکرد، گزارش داد ایالات متحده و عربستان سعودی درصدد هستند در هفته آخر ماه مارس، نخستین رزمایش ضدپهپادی خود را برگزار کنند. براساس این گزارش، نخستین رزمایش «شن‌های سرخ» شامل سامانه‌های پدافند هوایی ارتش‌های آمریکا و عربستان سعودی و بدون حضور دیگر ارتش‌های منطقه غرب آسیا برگزار می‌شود. مقام‌های آمریکایی می‌گویند قصد دارند در رزمایش‌های بعدی شن‌های سرخ که قرار است در ماه‌های آینده در عربستان سعودی برگزار شود، ارتش‌های دیگر کشورهای غرب آسیا را نیز شرکت دهند. 
بر اساس این گزارش، رزمایش «شن‌های سرخ» از ابتکارهای ژنرال «مایکل کوریلا» فرمانده تروریست‌های «سنتکام» محسوب می‌شود و المانیتور گزارش کرده این رزمایش را می‌توان مهم‌ترین تلاش ایالات متحده به منظور مقابله با پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در زمینه جنگ‌افزار پهپادی دانست. بنا بر گزارش المانیتور، واشنگتن به این دلیل عربستان سعودی را به عنوان محل برگزاری رزمایش شن‌های سرخ برگزیده که این کشور دارای بیابان‌های وسیعی است که از مراکز جمعیتی فاصله زیادی دارد و بنابراین ایالات متحده و ارتش‌های منطقه می‌توانند سلاح‌هایی با انرژی هدایت شده را برای اهداف پدافند هوایی مورد آزمایش قرار دهند. 
واشنگتن امیدوار است در رزمایش‌های ضدپهپادی شن‌های سرخ بتواند متحدان و شرکای ایالات متحده را از خرید سخت‌افزارهای نظامی پیشرفته پکن منصرف کند. در همین راستا ژنرال «الکس گرینکویچ» فرمانده نیروی هوایی سنتکام در ماه گذشته به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم شن‌های سرخ، آن‌ها (متحدان آمریکا) را قادر می‌سازد دید بهتری به کیفیت تجهیزات غربی، اروپایی و به‌طور ویژه آمریکایی داشته باشند». بر اساس این گزارش، هنوز مشخص نیست به چه دلیل دیگر متحدان آمریکا در منطقه غرب آسیا در رزمایش آینده ریاض و واشنگتن شرکت نمی‌کنند.
پیش از این نیز آمریکا یک رزمایش مشارکتی را با حضور 7هزار نیرو و ۳۵ ناو با تمرکز بر پنج حوزه اصلی فرماندهی و کنترل مشترک، سیستم‌های بدون سرنشین، تدابیر ضد مین، تکامل هوش مصنوعی و بهداشت جهانی در آب‌های جنوبی ایران و دریای عرب، دریای سرخ، دریای عمان، اقیانوس هند و مناطق ساحلی شرق آفریقا برگزار کرد که این دومین رزمایش بزرگ در منطقه بود که به رهبری آمریکا انجام شد. ناوگان پنجم دریایی آمریکا نیز در اوایل ماه جاری میلادی رزمایشی در بحرین برگزار کرده بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه