افزایش سه درب تردد در بهشت رضا(ع) برای ایام چراغ‌ برات

مدیر عامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد خبر داد

افزایش سه درب تردد در بهشت رضا(ع) برای ایام چراغ‌ برات

مدیر عامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد از افزایش سه درب ورود و خروج در آرامستان بهشت رضا(ع) برای کاهش بار ترافیکی در ورودی‎ها و خروجی‌های این آرامستان خبر داد.


مهدی علی‌آبادی، صبح یکشنبه 14 اسفند ماه در نشست با اصحاب رسانه که در شهرداری مشهد برگزار شد، از تصمیم این سازمان برای یکسان سازی آرامستان‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر 6 آرامستان در داخل شهر مشهد وجود دارد که مجوز دفن ندارند و سه آرامستان تحت نظارت داریم. به این سمت می‌رویم که این آرامستان‌ها را تبدیل به فضای سبز  کنیم و یکسان‌سازی انجام شود.
مدیر عامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد با بیان اینکه میانگین روزانه متوفیان در مشهد ۶۰ نفر بوده و تعداد آقایان بیشتر است، افزود: بزرگسال، کودک، جنین و احشام چهار حوزه است.

35 درصد متوفیان مشهد، شهرستانی هستند
به گفته وی ۴۰۰ هزار نفر در آرامستان بهشت‌رضا(ع) دفن شده‌اند و ۵۵درصد تحت نظارت این سازمان بوده است.
علی‌آبادی عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهر زائرپذیری است، ۳۵درصد متوفیان از شهرستان‌های دیگر هستند.
مدیر عامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: ۲۳ هکتار زمین تملک شده و به آرامستان بهشت رضا(ع) اضافه خواهد شد. اگر اتفاقات خوبی رخ دهد تا سال‌های سال، یک آرامستان متمرکز خواهیم داشت.
وی از آماده‌سازی سالن معراج با ظرفیت ۲۲ تخت غسالخانه و بهره‌برداری از آن در یکی دو سال آینده خبر داد.
علی‌آبادی قطعه شهدا، خانواده شهدا، نام‌آوران و اهدا کنندگان زندگی را قطعات شاخص در آرامستان بهشت رضا(ع) برشمرد.
مدیر عامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد یادآور شد: شرایط بحرانی کرونا موجب شد از ذخایر قبرها کاسته شود و در حال حاضر ظرفیت در حال افزایش است. همچنین شرایط کرونا سبب شد تغسیل متوفیان افزایش پیدا کند و ما یک سوله بحران ایجاد کردیم که ۱۱ تخت نیز در آنجا قرار دارد. در همین راستا سالن انتظار خانواده‌ها نیز تا دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی گفت: توسعه آرامستان جوادالائمه (ع) در حال انجام است و تا چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
علی‌آبادی به اقداماتی که از یک ماه گذشته برای ایام چراغ‌برات در آرامستان بهشت رضا(ع) انجام شده، اشاره و عنوان کرد: امسال سه درب ورودی و خروجی اضافه شده است. همچنین معابر را با هماهنگی پلیس راهور مناسب‌سازی کرده‌ایم. بار ترافیکی و ورودی خودرو‌ها گنجایش این فضا را ندارد. 
مدیر عامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد بیان کرد: یکی از دغدغه‌هایی که وجود دارد حضور متکدیان ‌است که دو دستگاه خودرو برای جمع‌آوری آن‌ها درنظر گرفته شده است. همچنین هیچ دستفروشی نیز در این ایام نخواهیم داشت.

تمهیدات ترافیکی ایام چراغ‌برات در مشهد
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در بخشی از این نشست گفت: برای ایام چراغ‌برات از ۱۵پایانه سطح شهر ۴۰۰ دستگاه اتوبوس هر روز به مقصد بهشت رضا(ع) تردد دارند و ۲۴۰ اتوبوس از ۶ پایانه  مانند انقلاب، آزادی، مفتح، فردوسی و... به این آرامستان می‌روند. ۱۵۰ اتوبوس نیز برای رفتن به خواجه‌ربیع در نظر گرفته‌ایم.
علی سمیعی از سرویس‌دهی رایگان تمام خطوط عبوری منتهی به حرم مطهر در نیمه‌شعبان خبر داد.
وی افزود: داخل بهشت رضا(ع) نیز ۱۶دستگاه ون به صورت رایگان از ساعت 8 تا ۱۸ هر روز از پایانه به بلوک‌های داخلی سرویس‌دهی می‌کنند.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: شهریور امسال گیت‌ها جمع‌آوری شد و نخستین نتیجه‌اش را در دهه پایانی صفر نشان داد. ترافیک در این ایام، سنگین؛ اما روان بود و تردد از سمت ملک‌آباد به مشهد بدون گیت انجام می‌شود. تنها مشکل در محل خروجی بهشت رضا(ع) است.

سه روز چراغ برات تردد در آزاد‌راه رایگان است
سمیعی گفت: تردد در آزادراه در ایام خاص به بهشت رضا(ع) و سه روز چراغ‌برات از ساعت 8صبح تا ۶ عصر رایگان است و اگر پیامکی برای شهروندان ارسال شود، بعداً حذف خواهد شد. 
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین شهروندانی که در سمت شرقی مشهد زندگی می‌کنند از طریق آزادراه شهید شوشتری می‌توانند تعیین مسیر کنند.
اهالی خراسان به سه شب پیش از فرا رسیدن نیمه شعبان، «شب‌های برات» یا «شب‌های چراغ‌برات» می‌گویند. در این ایام مردم بر مزار رفتگان خود شمع می‌افروزند و برای شادی روحشان دعا می‌خوانند. مردم خراسان، ایام برات را روزهایی ویژه به‌شمار می‌آورند که در آن روزها مردگان آزادند و اعمال ما را می‌بینند. زندگان نیز با روشن کردن چراغ انفاق و احسان تلاش می‌کنند برات آزادی مردگانشان را از آتش دوزخ با توسل به امام عصر(عج) بدست آورند.

خبرنگار: الهــام مـعصومی‌نـژاد

برچسب ها :
ارسال دیدگاه