دستاورد هیئت‌های اندیشه‌ورز در بنیاد پژوهش‌های اسلامی

از فعالیت در حوزه حدیث رضوی تا تدوین متن پیشنهادی سند زیارت

دستاورد هیئت‌های اندیشه‌ورز در بنیاد پژوهش‌های اسلامی

طی سال جاری 6 هیئت اندیشه‌ورز با موضوعات مختلف در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تأسیس شده و توانسته منشأ مجموعه‌ای از فعالیت‌های مطالعاتی باشد.


​​​​​​​مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: تأسیس ۶ هیئت اندیشه‌ورز برای استفاده از ظرفیت‌های علمی استانی و ملی در کنار ساختار رسمی اعم از برگزاری جلسات با موضوعات حجاب، کلام، وقف، زیارت، حدیث رضوی و اخلاق خدمت با حضور دانشمندان مختلف از سازمان‌های علمی یکی از دستاوردهای بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است که طی سال جاری محقق شده است.
احد فرامرز قراملکی در گفت‌وگو با خبرنگار آستان‌نیوز افزود: این هیئت‌های اندیشه‌ورز به عنوان کانون‌های نخبگانی برای اولویت‌بندی و تشخیص مسائل و همچنین نیازهای پژوهشی با ماهیت چندبخشی و با رویکرد بین‌رشته‌ای با مأموریت محدود شکل گرفته‌اند.
 6 هیئت اندیشه‌ورز با موضوعات مختلف در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تأسیس شده و توانسته منشأ مجموعه‌ای از فعالیت‌های مطالعاتی باشد.
مطالعه در بهبود پوشش در حرم مطهر
وی ابراز کرد: هیئت اندیشه‌ورز «حجاب» با هدف مطالعه در بهبود پوشش در حرم با همکاری معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با ریاست خانم دکتر حوران اکبرزاده، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و عضویت مدیر عامل بنیاد پژوهش‌ها و مشاورانی همچون دکتر سهیلا پیروزفر و دکتر فرهمندپور از دانشگاه تهران و... تشکیل شد که می‌توان طراحی اتاق‌های تشرف به بارگاه منور رضوی را از دستاوردهای این هیئت برشمرد.

 بررسی مسائل کلامی عمومی شده
قراملکی افزود: هیئت اندیشه‌ورز «مسائل کلامی عمومی شده» نیز با مأموریت شناسایی مسائل و سنجش اولویت تشکیل شد که تا پایان اسفند سال جاری به پایان خواهد رسید. این هیئت با ریاست دکتر رستگار مقدم و عضویت دکتر حوران اکبرزاده از دانشگاه علامه طباطبایی، حسین لطیفی از  بنیاد پژوهش‌های اسلامی، دکتر توکلی از دانشگاه علوم اسلامی رضوی و... در حال فعالیت است.

 اولویت‌بندی مسائل وقف
وی تصریح کرد: هیئت اندیشه‌ورز «وقف» با ریاست حجت‌الاسلام ‌والمسلمین عطاران؛ مدیرعامل سابق مؤسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی، دبیری حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی قدمگاهی از مؤسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی و عضویت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر اصغری؛ مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات، دکتر حسن‌آبادی؛ مدیر مرکز مخطوطات سازمان کتابخانه‌هاو موزه‌های آستان قدس رضوی، دکتر نعمت فیروزی؛ مدیر گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه امام رضا(ع) و... تشکیل شد و مأموریت گروه با اولویت‌بندی مسائل وقف در اردیبهشت 1401 به اتمام رسید.

تبیین ویژگی‌های اخلاقی برای خدمت به زائران 
قراملکی در ادامه، چهارمین هیئت اندیشه‌ورز را «اخلاق خدمت» معرفی کرد و افزود: این هیئت با هدف تبیین ویژگی‌های اخلاقی مورد نیاز برای خدمت به زائران در حرم مطهر رضوی تشکیل شده که مأموریت دوره نخست این هیئت در شهریور 1401 به اتمام رسیده و سازماندهی دوره دوم در دستور برنامه است. وی ادامه داد: این هیئت اندیشه‌ورز با همکاری مسئول آموزش حرم مطهر رضوی، رئیس اداره انتظامات خواهران حرم، مدیر توانمندسازی و آموزش منابع انسانی و... تشکیل شده است.
 
تدوین متن پیشنهادی سند ملی زیارت 
مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: هیئت اندیشه‌ورز «زیارت» نیز با مأموریت اولویت‌بندی مسائل زیارت در شهریورماه 1401 به اتمام رسید و تدوین متن پیشنهادی سند ملی زیارت از دستاوردهای این هیئت است.  وی افزود: این هیئت با ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر صدیق اورعی؛ استاد دانشگاه فردوسی و دبیری حجت‌الاسلام دکتر سیدرضا شیرازی از پژوهشکده بنیاد پژوهش‌های اسلامی و عضویت مدیر عامل بنیاد پژوهش‌ها‌، دکتر یوسفی؛ رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی و... تشکیل شده است.

هیئت اندیشه‌ورز «حدیث رضوی»

قراملکی هیئت اندیشه‌ورز «حدیث رضوی» را عنوان آخرین هیئت اندیشه‌ورزی دانست که در این مرکز تأسیس شده است و گفت: این هیئت نیز طی سال جاری با ریاست دکتر حسن نقی‌‌زاده؛ استاد دانشگاه فردوسی مشهد و دبیری دکتر محمود ملکی؛ پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی و عضویت 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه