«پیروز» ایران را تنها گذاشت

«پیروز» ایران را تنها گذاشت


۱۰ اردیبهشت امسال خبری منتشر شد که دوستداران محیط زیست را بسیار خوشحال کرد؛  سه توله‌یوز از ایران، یوزپلنگ ایرانی که در توران در اسارت بود به روش سزارین متولد شد. «فیروز» پدر این توله‌ها با هدف تکثیر در اسارت، از طبیعت زنده‌گیری شده بود و در نهایت سه توله‌یوز از فیروز و ایران به دنیا آمد. البته این خوشحالی چندان طول نکشید چون خبر رسید مادر، توله‌ها را تحویل نمی‌گیرد. به دلیل سرد بودن هوا توله‌ها از مادر جدا و در شرایط قرنطینه قرار گرفتند و غذادهی دستی آغاز شد.
اولین توله یوز ۱۴ اردیبهشت یعنی سه روز پس از به دنیا آمدن و دومین توله هم ۲۸ اردیبهشت تلف شد. پس از آن، سازمان حفاظت محیط زیست یک دامپزشک متخصص یوزپلنگ‌ها رااز آفریقا دعوت کرد. پیتر کالدول به ایران آمد، شیر و مکمل‌های مخصوصی را با خود آورد و تیمارگر توله شروع به تغذیه کردن توله با این مواد کرد.
به این ترتیب توله‌ای که فقط ۳۰۰ گرم بود جان گرفت و شروع به رشد کرد. نامش را پیروز گذاشتند، چون از دو برادر دیگر خود قوی‌تر بود و توانسته بود مشکلات و بی‌مادری را پشت سر بگذارد. پیروز از توران در سمنان به پردیسان در تهران منتقل شد. 
علیرضا شهرداری، تیمارگر حیات وحش که وظیفه حفاظت از این توله‌یوز را بر عهده داشت به ایرنا درباره دشواری‌های نگهداری از پیروز گفته بود. از همان ابتدا مشکلات گوارشی در توله احساس می‌شد.هفته گذشته خبر رسید وضعیت پیروز خوب نیست و در دامپزشکی مرکزی بستری شد.
این بیمارستان با انتشار ویدئویی اعلام کرد یکشنبه ۷ اسفندماه وضعیت پیروز در مقایسه با روزهای قبل اندکی بهتر شده اما هنوز به ثبات نرسیده است. بر این اساس، تصمیم بر دیالیز پیروز گرفته شد. امیر مرادی، رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی گفته بود: از من پرسیدند آیا گزینه‌ای وجود دارد که بشود انجام داد؟ توضیح دادم درخصوص حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در این شرایط، یکی از گزینه‌ها بحث دیالیز است اما در مورد پیروز اکنون مرکزی این کار را انجام نمی‌دهد. همه امکانات از جمله دستگاه دیالیز در دسترس است اما باید سنجیده شود حیوان شرایط انجام این کار را دارد یا نه.
مرادی گفت: البته انجام این کار الزاماً به معنای این نیست که با انجام دیالیز می‌توانیم مشکل کلیوی پیروز را رفع کنیم؛ هر پیش‌فرضی برای ما محفوظ است، حتی ممکن است حیوان را -که اکنون شرایط مناسبی ندارد- حین انجام دیالیز از دست بدهیم، اما همه تلاش خود را می‌کنیم که ریسک را به حداقل برسانیم.
اما گویا پسر ایران نتوانست دوام بیاورد و خبر رسید که پیروز تلف شد. پیروز دو روز دیگر ۱۰ ماهه می‌شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه