ثبت محدوده تاریخی روستای کنگ در فهرست آثار ملی

ثبت محدوده تاریخی روستای کنگ در فهرست آثار ملی


​​​​​​​مسئول ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: محدوده تاریخی بافت باارزش فرهنگی‌ تاریخی روستای کنگ به شماره ۳۳۰۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. محمود طغرایی با اعلام این خبر افزود: روستای تاریخی کنگ در شهرستان طرقبه شاندیز و در ۲۰کیلومتری غرب شهر طرقبه، در مسیر نغندر و در کنار دره رودخانه کنگ قرار دارد.
وی اظهار کرد: بافت تاریخی این روستا با معماری بومی که دارد، از ویژگی‌های منحصر به‌ فردی برخوردار است و تحت تأثیر عوامل مختلف طبیعی همچون رودخانه و شیب طبیعی زمین و در مسیر رخدادهای تاریخی و مهاجرت‌های اقوام مختلف، بیش از ۷۰۰ سال پیش در این منطقه ایجاد شده و با استفاده هوشمندانه از مصالح بوم‌آورد محلی مانند سنگ و چوب توانسته در طول زمان به حیات فعال روستایی خود ادامه دهد.
طغرایی تصریح کرد: در روستای کنگ، تکیه سفلی، قبرستان تاریخی و مزار موسوم به مزار شیخ عبدالله در 5کیلومتری ضلع غربی روستا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی تصریح کرد: وجود بناهای تاریخی شناسایی ‌شده از جمله قلعه گبری‌ کنگ و محله‌بندی بافت تاریخی که همچنان به همان اسامی قدیمی و بر‌اساس اقوام مهاجر قدیمی آن نامیده می‌شود و توجه به عناصر طبیعی مانند اقلیم، جهت تابش آفتاب، جهت وزش باد و پلکانی بودن خانه‌های قدیمی دو، سه و گاه چهار طبقه(اشکوبه) از جمله ارزش‌های کالبدی میراث معماری این روستای کوهستانی تاریخی است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه