اهمیت مستندات تاریخی در نگارش رمان دینی

اهمیت مستندات تاریخی در نگارش رمان دینی

مدتی پیش بود که کتاب «عقیله» در پانزدهمین جایزه جلال  اثر شایسته تقدیر شد.  هنوز زمان زیادی از آن رویداد مهم فرهنگی نگذشته که باخبر شدیم این کتاب هفته گذشته اثر شایسته تقدیر بخش مستندنگاری چهلمین جایزه کتاب سال ایران نیز شده است.


«عقیله» کتابی است که تلاش کرده به ابعاد  شخصیتی حضرت زینب(س) بپردازد، موضوعی که به نظر می‌رسد به خاطر حساسیتی که درزمینه این شخصیت وجود دارد، نویسندگان جرئت و رغبت پرداختن به آن را نداشتند.   
کتاب عقیله توسط الهام امین، شاعر و سردبیر رادیو نوشته شده و به دلیل آشنایی‌اش با ادبیات و ویراستاری و علاقه‌اش به تاریخ صدر اسلام از این حیث کتاب مقبولی را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده، به‌طوری که پس از گذشت 9 ماه از چاپ اول این کتاب، به چاپ ششم رسیده که نشان می‌دهد این اثر توانسته رضایت مخاطبان را نیز به دنبال داشته باشد.
در وهله نخست استفاده از مستندات تاریخی برای نگارش یک داستان دینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا استفاده نادرست از منابع و مستندات می‌تواند موجبات انحرافات تاریخی و فکری را فراهم کند.
الهام امین در گفت‌وگوهایی که با رسانه‌ها داشته از تحقیق دوساله برای نگارش این کتاب و استفاده از مستندات تاریخی درست به کمک دکتر محمدحسین رجبی دوانی، تاریخ‌پژوه مطرح در حوزه تاریخ صدر اسلام خبر داده و به نظر می‌رسد در این مستندنگاری موفق عمل کرده است.
«عقیله» تلفیقی است از نثر ادبی و مستندنگاری؛ نویسنده تلاش کرده با بهره بردن از منابع متعدد، زندگی حضرت زینب(س) را طوری به تصویر بکشد که مخاطب در هر فصل با مطالعه آن بتواند تأثیرگذاری حضرت زینب(س) در زندگی اهل‌بیت(ع) و معصومینی که هم‌دوره ایشان بودند را درک کند. 
کتاب عقیله در چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش مستندنگاری با 60اثر رقابت کرد و به عنوان اثر برگزیده معرفی و تقدیر شد، اما اهمیت این کتاب در چیست که نظر داوران را به خود جلب کرد؟ پاسخ شاید استفاده از مستندنگاری خوب و دقیق و استفاده از قالب داستان با رویکردی جدید نسبت به سایر آثاری باشد که با آن‌ها رقابت کرده است.
یکی از مشکلاتی که نویسندگان در حوزه چاپ این نوع از کتاب‌ها با آن روبه‌رو هستند استقبال نکردن ناشران از چاپ کتاب‌های دینی است؛ گرچه چاپ پنجم یا ششم کتاب عقیله در 9 ماه پس از چاپ نشان می‌دهد اگر نویسنده با اشراف کامل و اطلاعات حاصل از تحقیق و بررسی و استفاده از منابع مختلف و مناسب با رویکرد جدید دست به نگارش بزند می‌تواند نظر مخاطب را نیز جلب کند.
به نظر می‌رسد علاقه امین به تاریخ صدر اسلام به‌ویژه معارف اهل‌بیت(ع) می‌تواند مسیر روشنی را در مقابل او قرار دهد، علاوه بر این، این نویسنده بارها در گفت‌وگوهایی که با اصحاب رسانه داشته به اهمیت مستندنگاری که حاصل تحقیق و مطالعه بسیار و استفاده از منابع دقیق و مناسب بوده، اشاره کرده است.
آخرین گفت‌وگویی که از این نویسنده در روزنامه قدس چاپ شده 26 دی 1401 با عنوان «عقیله و چالش روایت یک شخصیت شگفت‌انگیز» است که علاقه‌مندان با مراجعه به آن می‌توانند به تفصیل ماجرای نوشتن این رمان برسند.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه