یوفو، اجنه یا پروژه‌های امنیتی؟

از ادعای انهدام بالن جاسوسی چین تا انتشار خبر مشاهده پرنده‌های ناشناس توسط آمریکا

یوفو، اجنه یا پروژه‌های امنیتی؟

یوفو که به اشیای ناشناس پرنده اطلاق می‌شود به‌تازگی نقل خبری محافل آمریکایی شده است. سه روز پیش و پس از اطلاعیه شورای امنیت ملی کاخ‌سفید درباره انهدام یک شئ پرنده در آسمان آلاسکا، یک شئ ناشناس دیگر هم در آسمان کانادا دیده شد.


هفته گذشته نیز پنتاگون خبر از مشاهده دو بالن جاسوسی بر فراز خاک ایالت متحده داد. 14ژانویه سال جاری (23 دی ماه) بود که یک مقام ارشد آمریکا گفت نهادهای اطلاعاتی این کشور در حال مطالعه صدها گزارش جدید از رؤیت اشیای ناشناس پرنده هستند. به‌تازگی یکسری پرونده‌های از طبقه‌بندی خارج شده شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا منتشر شده که نشان می‌دهد بیش از ۵۱۰ گزارش از مشاهده چنین اشیایی توسط سربازان دریافت شده است.
در میان ۳۶۶ گزارش جدید، ۲۶مورد پهپاد و ۱۶۳مورد بالن بوده و ۶مورد هم به پرندگان یا کیسه‌های پلاستیکی در هوا نسبت داده شده است. پنتاگون سال گذشته بخش جدیدی را برای بررسی پدیده‌های هوایی ناشناخته ایجاد کرده است.

احتمال آزمایش فناوری‌های آینده!
آمریکا سال‌ها تلاش برای ارتباط با موجوداتی فرازمینی را در سینمای خود نشان داده است. بی‌دلیل نیست که برخی، از یوفوها با عنوان «بشقاب پرنده» یاد می‌کنند. برخی هم از یوفوها با نام موجودات فرازمینی از نوع اجنه نام برده‌اند. اما فارغ از آنکه این پدیده‌ها چه میزان خیالی و توهم هستند در مجموع می‌توان همه انواع آن را «پدیده‌های ناشناس هوایی» نامید.براساس گزارش نیروی هوایی آمریکا، تمامی اشیای پرنده ناشناس (یوفوها) محصول و ساخته و پرداخته گروه‌های تخصصی – اطلاعاتی هستند که پرواز آن‌ها در جریان پس از جنگ جهانی دوم و در آغاز ورود به مرحله جنگ سرد از دهه 1940 تا 1990 میلادی انجام شده است. براساس این گزارش، در این سال‌ها آمریکا و روسیه در عرصه‌های مختلف نظامی، جاسوسی و راهبردی با استفاده از فناوری‌های نوین به مقابله با یکدیگر پرداخته‌اند. ماه گذشته رونالد مولتری، معاون اطلاعات و امنیت دفاعی پنتاگون به رسانه‌ها گفت: «ما هیچ موردی مشاهده نکرده‌ایم که فکر کنیم این پدیده‌ها و اشیا منشأ فرا‌زمینی داشته باشند». به نوشته خبرگزاری سی‌ان‌ان، قانون‌گذاران و کارکنان اطلاعاتی و نظامی که روی پدیده‌های هوایی غیرقابل توضیح کار می‌کنند، بیش از آنکه نگران بازدید بیگانگان فضایی یا فرازمینی‌ها از زمین باشند، از احتمال آزمایش نوعی فناوری نسل بعدی ناشناخته در آمریکا توسط دشمن خارجی، بدون اطلاع ایالات متحده نگران هستند.

آن روی سکه نیروی فضایی آمریکا
به نظر می‌رسد نیروی فضایی آمریکا که۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ با امضای دونالد ترامپ به‌طوررسمی به عنوان زیرمجموعه نیروی هوایی ایالات متحده آغاز به‌کار کرد؛ یکی از مهم‌ترین عرصه‌های جدال اطلاعاتی و امنیتی بین آمریکا و چین و روسیه باشد. دونالد ترامپ در زمان امضای بودجه نیروی هوایی گفته بود نمی‌خواهد شاهد سلطه چین و روسیه بر فضا باشد. جنگ آینده ابرقدرت‌ها بر سر فضاست و آمریکا درزمینه تهدیدات امنیتی – اطلاعاتی و جاسوسی احساس خطر کرده و تلاش می‌کند برتری خود را همچنان حفظ کند. اما آمارهای اخیر به‌ویژه نفوذ بالن‌های چینی به آسمان ایالات متحده نشان می‌دهد آمریکا تا حد زیادی شرایط ایده‌آل فضایی خود را از دست داده است.
علت اینکه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا تشکیل نیروی فضایی را فصلی بزرگ در تاریخ نیروهای مسلح آمریکا و مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور آن را «لحظه‌ای حماسی» دانسته بود در همین قضیه است. چنان‌که پنس گفته بود چین و روسیه مدتی است روی لیزرهای هوابرد و موشک‌های ضد ماهواره کار می‌کنند و آمریکا باید توان مقابله با این فناوری‌ها را داشته باشد. فضا در نسل اخیر تغییرات بنیادینی را تجربه کرده و محیطی که زمانی آرام و بی‌سر و صدا بود، حالا مکانی شلوغ و پر کشمکش است.
 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم با ابراز نگرانی از توجه آمریکا به حوزه فضا، در نشست با مقام‌های دفاعی در سوچی گفت: «رهبری نظامی-سیاسی آمریکا آشکارا فضا را یک تئاتر نظامی در نظر می‌گیرد و قصد دارد عملیات‌هایی را در آنجا داشته باشد». بسیاری از کارشناسان معتقدند منطقه ممنوعه ۵۱ که یک ناحیه نظامی فوق‌سری در ایالت نوادا است در اختیار نیروی هوایی آمریکا برای انجام آزمایش روی فناوری‌های برتر نظامی قرار دارد، شاید هم منطقه‌ای برای کار روی فناوری‌های برتر فضایی. واشنگتن آن را محدوده آموزش و تست نوادا می‌خواند که بخشی از پایگاه نیروی هوایی ادواردز است. 

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه