چرا پیش از وقوع زلزله «نور» می‌بینیم؟

این نشانه‌ها خبر از زلزله می‌دهند

چرا پیش از وقوع زلزله «نور» می‌بینیم؟

زلزله در ترکیه بهانه و فرصتی برای تحلیل این رخداد طبیعی و امکان پیش‌بینی آن، از سوی رسانه‌ها فراهم کرده است.


خبرگزاری فارس با همین بهانه سراغ رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله رفته و با مهدی زارع، در این خصوص گفت‌وگو کرده است.
بخشی از این گفت‌وگو را انتخاب کرده‌ایم که تقدیم حضورتان می‌کنیم.

زمستان زلزله‌های بیشتری می‌آید!
مهدی زارع در پاسخ به اینکه آیا از نظر علمی می‌توان گفت بیشتر زلزله‌ها در زمستان رخ می‌دهد، می‌گوید: از نظر علمی اینکه بگوییم بیشتر زلزله‌ها در زمستان به وقوع می‌پیوندد درست نیست، تعداد زلزله‌ها در تابستان و زمستان و سایر فصل‌ها به طور متوسط فرقی ندارند. البته خسارت‌های ناشی از زلزله‌ها در زمستان و البته در شب‌ها بسیار سخت‌تر هستند. زلزله‌های خوی، ترکیه و حتی زلزله بم در سال ۱۳۸۲ نمونه‌هایی از این زلزله‌ها هستند که در زمستان و در تاریکی هوا رخ داده‌اند و بسیار سخت و تلخ 
بوده‌اند. 

چرا پیش از وقوع زلزله «نور» می‌بینیم؟
موضوع انعکاس نور و صدای عجیب پیش از وقوع زلزله که به‌تازگی به یکی از موضوعات مورد بحث در فضای مجازی تبدیل شده نیز موضوع پرسش دیگر این خبرگزاری از رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله است.
زارع در پاسخ به این موضوع هم می‌گوید: دلایل مختلفی برای دیده شدن نور در زلزله وجود دارد؛ جرقه‌ای که در هنگام زلزله ایجاد می‌شود به دلیل شکستگی در سنگ‌هاست که موجب اشتعال گازهایی می‌شود که در محیط پخش شده‌اند و هوا روشن می‌شود.
بسیاری از مردم گزارش می‌دهند آتشفشان‌ها فعال شده یا حتی بعضی نیز در مناطقی که هوا ابری و باران هم نبوده گزارش داده‌اند شاهد وقوع رعد و برق بوده‌اند، این در حالی است که صدا و نورهای عجیب همان اشتعال گازهای زلزله بوده که در ثانیه‌های پیش از وقوع، آزاد شده است.
در زلزله ازگله سرپل ذهاب در ۲۱ آبان ۱۳۹۶ گزارش دادند نوری را در آسمان دیده‌اند. برخی نورها هم هستند که به دلیلی مانند اشتعال ناگهانی و لحظه‌ای ناشی از انفجار و آتش‌سوزی دکل‌های برق و گاز رخ می‌دهند.

هشدارهای طبیعت برای وقوع یک زلزله
مهدی زارع به مهم‌ترین تغییرات محیطی پیش از وقوع یک زلزله هم اشاره می‌کند و می‌گوید: همیشه گزارش‌هایی دریافت می‌شود که پیش از وقوع زلزله تغییرات محیطی حاصل می‌شود؛ مثلاً کم یا زیاد شدن آب چشمه‌ها، بیرون آمدن وزغ‌ها از مناطقی که زیاد هستند یا حیوانات دیگری مانند مار. در برخی زلزله‌ها مانند زلزله مورموری ایلام، بیرون زدن مارها یک ماه پیش از زلزله ۲۶ مراد ۹۳ گزارش شده بود، پیش از زلزله منجیل نیز در برخی مناطق گیلان مردن ماهی‌ها گزارش شده بود و سر و صداهای حیوانات اهلی در موقع فرار از منطقه نیز از جمله این گزارش‌ها هستند.
بشر تلاش بسیاری کرده در این مورد مطالعه تجربی و سیستماتیک انجام دهد. 
ژاپنی‌ها روی گربه‌ماهی کار کرده‌اند؛ این حیوانات در یک برهه زمانی هنگام زلزله روی آب می‌آمدند و بعد متوجه می‌شدند آنجا زلزله‌ای رخ داده، اما هیچ‌گاه به صورت سیستماتیک پاسخ‌های مثبت بدست نیامده؛ ولی بشر این موضوع را رها نکرده است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه