رهایی «جغتای» از بن‌بست راه ارتباطی

با ساخت 30 کیلومتر راه محقق می‌شود

رهایی «جغتای» از بن‌بست راه ارتباطی

شهرستان جغتای خراسان رضوی با وجود همسایگی با استان‌های خراسان شمالی و سمنان، در بن‌بست ارتباطی قرار دارد که با ایجاد راهی میانبر به طول تنها ۳۰ کیلومتر، از این وضعیت رهایی یافته و ارتباط آن با دیگر مناطق کشور تسهیل و گسترده‌تر می‌شود.


به گزارش ایرنا، این شهرستان با وجود ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری و کشاورزی و نیز سرمایه‌گذاری قابل توجهی که در بخش صنعت و معدن آن صورت گرفته، نه تنها از جاده‌های مناسبی بهره‌مند نیست بلکه در بن‌بست ارتباطی قرار گرفته و حوزه راه‌های این منطقه نیاز به توجه ویژه‌ای دارد.
ایجاد جاده «جغتای - دستوران – منیدر» یکی از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای راهداری در غرب خراسان رضوی است که با تکمیل آن زمینه خروج شهرستان جغتای از بن‌بست فراهم آمده و مسیر ارتباطی این منطقه به مرکز کشور و نیز استان سمنان و مناطق شمالی و مرکزی کشور تسهیل می‌شود.

حمل مواد معدنی نیازمند ساخت راه‌های ارتباطی
شهرستان جغتای با وجود بهره‌مندی از کارخانه فروکروم و معادن سنگ آهن، منگنز، کرومیت، مس و سیلیس یکی از قطب‌های معدنی استان خراسان رضوی است که یکی از زیرساخت‌های اصلی در تسهیل حمل مواد معدنی به مناطق صنعتی، وجود جاده و دسترسی به مسیرهای مناسب است. محمد سلیمی یک فعال حوزه معدن به ایرنا گفت: اکنون بخش عمده‌ای از مواد معدنی شهرستان جغتای به صورت خام برای فراوری به دیگر مناطق کشور حمل می‌شود که یکی از مشکلات جدی در این فرایند وجود جاده‌های نامناسب در منطقه است.

چشم‌انداز آینده جغتای با ساخت جاده‌ای به طول ۳۰ کیلومتر
فرماندار جغتای گفت: از چهار دهه پیش یکی از مطالبات مردم این شهرستان، خروج منطقه از بن‌بست بوده که برای کوتاه‌تر شدن مسیر دسترسی شهرستان به دیگر مناطق، مسیرهای مختلفی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.
ابوالقاسم ابراهیمی افزود: سرانجام ایجاد جاده دستوران - منیدر راهگشای منطقه تشخیص داده شد که علاوه بر تسهیل در مبادلات کالا، زمینه دسترسی این شهرستان غربی خراسان رضوی به استان سمنان و مرکز کشور را فراهم می‌کند.
وی اظهار کرد: این مسیر دسترسی ضمن عبور از مناطق عمده معدنی شهرستان، نسبت به سایر مسیرها کوتاه‌تر است بنابراین پس از رایزنی‌های چندساله، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مشارکت در ساخت این محور حیاتی را پذیرفت.

مشارکت 3/3 هزار میلیارد ریالی ایمیدرو برای خروج جغتای از بن‌بست
فرماندار جغتای گفت: کل مسیر دسترسی جغتای به استان سمنان حدود ۳۰ کیلومتر است که ۱۴ کیلومتر ابتدایی این مسیر که منطقه کوهستانی، سخت‌گذر و نیازمند ساخت ابنیه زیادی است، محور دستوران - منیدر است که با مشارکت 3هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی ایمیدرو در بازه زمانی دوساله ساخته می‌شود.
ابراهیمی افزود: با توجه به اینکه اعتبار طرح ساخت جاده منیدر - جغتای نقدی است، کارگاه‌ها در این بخش فعال شده و پیمانکار شروع به کار کرده است و تلاش می‌شود ایجاد این جاده مهم تا مهلت مقرر به پایان برسد.
وی افزود: مابقی مسیر حدود ۱۶ کیلومتر است که ۶ کیلومتر آن در حوزه خراسان رضوی و ۱۰ کیلومتر در محدوده منطقه فرومد از توابع شهرستان میامی در استان سمنان قرار دارد که البته این مسیر برخلاف مناطق سخت‌گذر و کوهستانی دستوران - منیدر، مسیری راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است و برای احداث این جاده نیز رایزنی‌های لازم با اداره کل راهداری حمل و نقل جاده‌ای دو استان صورت گرفته است.

کاهش ۱۰۰ کیلومتری فاصله جغتای به تهران
فرماندار جغتای گفت: با ساخت جاده منیدر به فرومد و باز شدن این مسیر، فاصله جغتای به تهران بیش از ۱۰۰ کیلومتر کوتاه می‌شود و همچنین مسیر دسترسی این منطقه به استان‌های مرکزی و شمالی کشور تسهیل می‌شود.
ابراهیمی افزود: همچنین این راه ارتباطی مسیر دسترسی برخی شهرستان‌های خراسان شمالی همچون اسفراین، بجنورد و نیز شهرستان‌های جوین و خوشاب در خراسان رضوی را تا جاده اصلی تهران- مشهد کاهش چشمگیری می‌دهد.
وی تصریح کرد: ساخت این جاده ارتباطی، کاهش بار ترافیکی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت را نیز در پی دارد و به عنوان یک جاده پشتیبان می‌تواند در مواقع بحران همچون سیل، روند امدادرسانی به این مناطق را سرعت ببخشد.

توسعه اقتصادی منطقه با ساخت راه ارتباطی جغتای به سمنان
نماینده ۶ شهرستان غربی خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان جغتای با وجود ظرفیت‌های فراوان معدنی، صنعتی و کشاورزی از راه‌های ارتباطی مناسبی بهره‌مند نیست و راه‌های کنونی پاسخگوی نیاز سرمایه‌گذاری منطقه نیست.
علی‌اصغر عنابستانی افزود: برای خروج جغتای از بن‌بست ارتباطی و نیز توسعه حوزه حمل و نقل کالا، عملیات اجرایی جاده دستوران - منیدر - جغتای به طول ۱۴ کیلومتر با عنایت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در دهه فجر امسال آغاز شده است.
وی تصریح کرد: در کنار ساخت قطعه یاد شده از جاده مزبور باید ادامه این مسیر تا اتصال به استان سمنان پیگیری شود که تحقق این رویداد در کنار گشایش‌های زیاد، توسعه اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه