برگزاری کنکوری مشابه چین آرزویم بود

پدر کنکور ایران:

برگزاری کنکوری مشابه چین آرزویم بود

حسین توکلی که او را با لقب پدر کنکور ایران می‌شناسیم و سال‌ها به عنوان معاون اجرایی، سخنگو و مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور فعالیت داشته در گفت‌وگو با ایلنا از کنکور و حاشیه‌های آن گفته است.


بخشی از این گفت‌وگوی طولانی را انتخاب کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

نتیجه لو رفتن سؤالات در ترکیه 
توکلی می‌گوید: امتحاناتی که به عنوان کنکور در برخی کشورها مانند ترکیه، چین، افغانستان و… برگزار می‌شود، آزمونی همانند کنکور ماست. 
خاطرم هست یک سال در کنکور ترکیه سؤالات به کلی لو رفت و مجبور شدند دوباره کنکور برگزار کنند. همه کشورها برای امنیت کنکور پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهند و ما از لحاظ فنی و اجرایی نسبت به کشورهای مشابه پیشرفته‌تر هستیم. 

لغو پرواز برای برگزاری کنکور 
وی در مورد قطع کردن اینترنت برای حفظ امنیت کنکور نیز می‌گوید: معمولاً تمام کشورهایی که کنکور دارند، هر آنچه برای امنیت آزمون ضرورت دارد را پیش‌بینی می‌کنند. در کره‌جنوبی برای برگزاری کنکور حتی پروازها را لغو می‌کردند! یعنی هواپیماها نیز هنگام برگزاری کنکور نباید پرواز می‌کردند. 
توکلی در خصوص چالش‌های آموزش و پرورش پس از افزایش اهمیت معدل در کنکور سال‌های آینده نیز می‌گوید: پذیرش حدود ۸۵رشته از رشته‌های کنکور براساس سوابق تحصیلی است و در برخی مناطق بعضی از این ۸۵رشته متقاضیان بسیار کمی دارند و در پذیرش افراد برای این رشته‌ها به نمرات امتحان مدارس دانش‌آموزان و معدل آن‌ها اکتفا می‌شود، اما در ۱۳رشته با تعداد متقاضی زیاد، رقابت دشوارتر بوده و احتمال تقلب و تخلف هم برای دستیابی به صندلی این رشته‌ها وجود دارد.
در این ۱۳رشته به دلیل جمعیت متقاضیان، امکان‌ برگزار نکردن آزمون وجود ندارد و با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأثیر معدل دانش‌آموزان در کنکور نیز در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد و این شرایط، الزام به نظارت بیشتر بر امتحانات نهایی مدرسه را از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط دوچندان می‌کند. 
توکلی در پاسخ به اینکه آیا با افزایش تأثیر معدل ممکن است در نهایت به حذف کامل کنکور برسیم، می‌گوید: تا زمانی که تعداد متقاضیان ۱۳ رشته‌ای که رقابت بالایی دارند مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، حسابداری، حقوق، روان‌شناسی، برخی رشته‌های پرطرفدار فنی مهندسی و… بالاست، حذف کنکور ممکن نیست؛ حتی فرض کنید دانش‌آموزانی با معدل۲۰، متقاضی ورود به دانشگاهی باشند که ظرفیت آن نسبت به تعداد متقاضیان آن دانشگاه و رشته بخصوص کمتر است. پس کنکور برای رشته‌هایی با این وضعیت لازم است.

آرزوی داشتن کنکوری مشابه کنکور چین
توکلی می‌گوید: خاطرم هست آخرین بار قرار بود برای بازدید از آزمون‌های سراسری به چین برویم که این اتفاق نیفتاد. آرزوی من این بود کنکوری مشابه کنکور چین در ایران داشته باشیم؛ به این دلیل که چین جمعیت زیادی دارد و متقاضیان کنکور در آنجا کم نیستند. در چین کنکور با توجه به گستره جغرافیایی و ایالتی بودن کشورشان به شکل کشوری برگزار نمی‌شود و آزمون در ایالت‌ها تقسیم می‌شود. برای من همیشه جالب بود چین با این جمعیت و گستردگی، چطور آزمون سراسری برگزار می‌کند، چراکه سؤالات متفاوت خواهد بود، داوطلبان با توانایی مختلفی مخاطب آزمون‌ها هستند و در این آزمون‌های ایالتی، احتمالاً مواردی مثل محرومیت یک منطقه و شرایط بومی آنجا در طراحی سؤالات و امتیازدهی و… لحاظ می‌شود. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه