زینب کبری(س) الگو و قهرمان «جهاد تبیین»

نکته‌ها/ حجت‌الاسلام والمسلمین مروی

زینب کبری(س) الگو و قهرمان «جهاد تبیین»


حضرت زینب کبری(س) بزرگ بانو و قهرمان تبیین بر تارک تاریخ اسلام است که تحت تربیت‌های فاطمه زهرا(س) پیام‌رسان حقایق عاشورا و موجب جاودانگی قیام کربلا شد. تا عصر عاشورا و لحظه شهادت امام حسین(ع) همه چیز به نفع جریان یزیدی بود، آن‌ها در ظاهر، هم پیروز میدان نبرد و هم پیروز میدان رسانه و افکار عمومی بودند. اما از لحظه آغاز اسارت
 اهل بیت(ع) و با ورود حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) به میدان رسانه، شرایط شروع به تغییر کرد و با انتقال شهر به شهر از کربلا تا شام و از شام تا مدینه، پیام انسان‌سازی عاشورا نیز منتقل شد که تأثیرات بسیار شگرفی نیز داشت.
قیام توابین چرا شکل گرفت؟ توابین در روز عاشورا در کوفه حضور داشتند اما به کربلا نیامدند؛ این قیام و پس از آن، قیام مختار تا نابودی بنی‌امیه به سبب رسانه حضرت زینب کبری(س) شکل گرفت.
حضرت زینب کبری(س) با معرفت والای اسلامی و شناخت صحیح وظیفه، با عقیده‌ای استوار در انجام تکلیف و با اتخاذ مواضع هوشمندانه در عین پایداری، صلابت و شهامت و با سخنرانی‌های نغز و خطبه‌های پرمحتوا و رسا که تداعی‌گر خطبه‌های فاطمه زهرا(س) در دفاع از اسلام و ولایت بود؛ فرهنگ عاشورا را به عنوان یک مکتب در تمام اعصار تاریخ به بشریت انتقال داد و موجب ماندگاری نهضت
 اباعبدالله الحسین(ع) شد.
حضرت زینب(س) در کنار اخلاق و صفات عالیه، با شجاعتی بی‌نظیر تا زمان ارتحال، پرچم جهاد تبیین را بر دوش گرفت و لحظه‌ای در روشنگری و دفاع از حق و عدالت کوتاهی نکرد و با قوت بیان و استدلال محکم، اسلام را حفظ کرد.
ولایت‌پذیری یکی از ویژگی‌های ممتاز حضرت زینب(س) بوده که موجب موفقیت و برجسته شدن این بانوی گرامی شده است؛ این بانوی مؤمنه در تمام زندگانی خویش در مدینه، کوفه و حتی پس از عاشورا در طریق ولایت گام برداشت و مطیع ولایت و دستورات الهی بود و هیچ‌گاه از امام زمان خویش جدا نشد و به‌خوبی شرایط را سنجیده و با تفکر و تعقل عمل کرد؛ آن بانوی مکرمه تجسم راستین بانوی مسلمان فعال و تأثیرگذار بوده و بهترین اسوه برای رهروان راه هدایت است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه