روایت زندگی نابغه‌ گمنام تمدن اسلامی در «علامه»

روایت زندگی نابغه‌ گمنام تمدن اسلامی در «علامه»

کتاب «علامه» که می‌توان آن را نخستین حرکت برای شناساندن علامه شمس‌الدین آملی، از نوابغ تمدن اسلامی به دوستداران علم فرهنگ و تمدن ایران و اسلام دانست، به قلم مسعود طاهری توسط انتشارات نامک منتشر شد.


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مؤلف اثر در مقدمه کتاب خود تأکید می‌کند شمس‌الدین آملی یکی از نوابغ تمدن اسلامی است که در قرن هشتم هجری در عالم و فرهنگ ایران و اسلام درخشید، اما با تأسف باید گفت هم بیشتر عمرش را در انزوا و کنج عزلت زیست و هم پس از رحلتش در تاریخ فرهنگ ایران و تمدن اسلامی در خمول و گمنامی به سر برد که در پژوهش پیش‌رو به علل آن اشاره خواهد شد.
با مطالعه آثار شمس‌الدین آملی به‌خصوص «نفائس الفنون فی عرائس العیون» و مشاهده وسعت علومی که به آن احاطه داشت هیچ مبالغه و اغراق نیست که عنوان علامه را به او بدهیم.
یکی از عرصه‌های تجلی نبوغ این دانشمند و حکیم ایرانی در دو اثر بزرگ و مهمش «نفائس الفنون فی عرائس العیون» و «شرح کلیات قانون» آشکار است؛ البته «نفائس الفنون» آملی یکی از شاهکارهای تألیف‌شده در حیط طبقه‌بندی علوم در تمدن اسلامی است که هنوز هم به ارزش‌های تمدنی آن به‌خوبی پرداخته نشده و با اینکه در این عرصه بر آثار پس از خود تأثیرات مهمی گذاشته هنوز هم مورد کم‌توجهی قرار گرفته و هنوز هم گمنام است.
هر چند در قرن اخیر با تلاش‌ علامه ابوالحسن شعرانی و انتشارات کتاب‌فروشی اسلامیه این کتاب به زیور طبع آراسته شده و مورد توجه قرار گرفت و در این اواخر با کوشش‌های افراد مختلف به‌ویژه استاد معزز سید عبدالله انوار توجه به آن بیشتر و غبار کم‌توجهی از آن برداشته شد، اما این اثر ارزشمند و مؤلفش همچنان از این گمنامی مزمن تاریخی رنج می‌برند.
در فصل نخست کتاب به تبار و سپس تولد و نشو و نمای شمس‌الدین آملی و سرگذشت او در دوره جوانی تا میانسالی و پیری اشاره می‌شود. همچنین به افراد تأثیرگذار در زندگی شمس‌الدین آملی مانند علامه حلی و قاضی عضدالدین ایجی و نیز دربار آل اینجو که در پایان زندگی‌اش پذیرای او بودند اشاره و سپس به شاگردان و آثار او پرداخته می‌شود. همچنین در این فصل به یک پرسش تحلیلی پاسخ داده می‌شود که چرا هم شمس‌الدین آملی و هم آثارش در طول تاریخ دچار گمنامی مزمنی بوده‌اند؟
در فصل دوم به این پرسش‌ها که «چرا این کتاب دارای اهمیت‌های راهبردی برای تمدن اسلامی است؟» و «دلایل مهجوریت این کتاب از قرن هشتم تاکنون چه بوده؟» پرداخته و درنهایت به برخی نقایص کار آملی در این کتاب هم اشاره شده است.
مسعود طاهری، مؤلف این کتاب، دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگر، تهیه‌کننده و کارگردان است و پیش از این کتاب «منجی بخارا» از او در سال1393 به چاپ رسیده است. او همچنین کارگردان مستندهای مستشرق (درباره هانری کربن) و شرقی (درباره توشیهیکو ایزوتسو) است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه