جزئیات دیگری از مدرسه‌های هیئت امنایی

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش تشریح کرد

جزئیات دیگری از مدرسه‌های هیئت امنایی


​​​​​​​مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین با اشاره به برخی نقدهای مطرح شده در خصوص هیئت امنایی شدن ۲۵درصد مدرسه‌های کشور بر اساس سند تحول دولت و تبدیل این طرح به بهانه گرفتن شهریه از اولیا گفت: بر اساس سند تحول دولت، تبدیل ۲۵درصد مدرسه‌های کشور به مدارس هیئت امنایی بدون دریافت شهریه خواهد بود و این طرح در راستای افزایش کیفیت مدرسه از طریق فعال‌سازی ظرفیت‌ مدیریتی و تربیتی خانواده‌ها، معتمدان محلی، نهادهای علمی و حاکمیتی و معلمان مطرح شده است.
به گزارش ایسنا، علی پارسانیا، مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در مورد اینکه برای سال آینده قرار است ۲۵ درصد مدرسه‌های کشور به‌صورت هیئت‌امنایی اداره شوند و خانواده‌ها در این مورد نگرانی‌هایی داشته‌اند، اظهار کرد: در سند انتظارات رئیس‌جمهور از وزارت آموزش‌وپرورش، مجموعه‌ای از اقدامات تحولی مطرح شده که یکی از آن‌ها تبدیل ۲۵درصد مدرسه‌های دولتی به مدرسه‌های هیئت امنایی در طول سه سال است، بنابراین در سال تحصیلی آینده ۲۵درصد مدرسه‌های کشور هیئت امنایی نخواهند شد و این کار در طول سه سال انجام می‌شود.

الگوی گذشته اشتباه بود
پارسانیا افزود: الگویی که اکنون در اداره مدرسه‌های هیئت‌امنایی استفاده می‌شود، اشتباه است و منجر به تحقق اهداف سند تحول نمی‌شود. مدرسه‌های هیئت‌امنایی موجود در فعال‌سازی ظرفیت‌های کم‌نظیر خانواده‌ها، نیروهای معتمد جامعه محلی، خبرگان، کارشناسان و صاحبنظران و حتی معلمان در اداره مدرسه موفق نبوده‌اند و از سوی دیگر این مدرسه‌ها بهانه‌ای برای گرفتن وجه از دانش‌آموزان شده‌اند. مدرسه‌های هیئت‌امنایی که مدنظر سند تحول و مبانی نظری سند تحول بنیادین است با مدرسه‌های هیئت‌امنایی که اکنون فعال هستند، اشتراک لفظی دارد.

گرفتن شهریه یک انحراف است
پارسانیا افزود: در حال حاضر مدرسه‌های هیئت امنایی فعلی به‌نوعی به سمت گرفتن شهریه از اولیا رفته‌اند، در حالی‌ که همه مدرسه‌های ما باید به‌صورت هیئت‌امنایی و با مشارکت اولیا، نیروهای محلی و معتمد و معلمان مدرسه اداره شود و این موضوع ارتباطی به گرفتن شهریه که اکنون توسط مدرسه‌های هیئت‌امنایی انجام می‌شود، ندارد و این کار یک انحراف است، بنابراین آنچه در سند تحول دولت مدنظر است هیئت‌امنایی شدن مدرسه‌ها بدون دریافت شهریه از اولیاست.
وی افزود: البته مشارکت خیران در تأمین منابع مالی مدرسه، موضوع دیگری است که هیئت امنا می‌تواند پیگیری کند، اما این کار نباید در قالب دریافت شهریه الزامی انجام شود. به این هم توجه داشته باشید که وقتی به سمت هیئت امنایی شدن عموم مدرسه‌ها حرکت کنیم، اساساً گرفتن شهریه از همه مردم ممکن نیست، چه رسد به اینکه مطلوب هم باشد.
در مدرسه‌های هیئت امنایی جدید، شهریه دریافت نخواهد شد و چه بسا این مدرسه‌ها دارای عنوان دیگری شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه