دو مرگ، یک تولد

سه رویداد تلخ و شیرین محیط زیستی

دو مرگ، یک تولد


سه رویداد محیط زیستی دیروز به مهم‌ترین اخبار این حوزه تبدیل شد.در نخستین رویداد، خبرگزاری مهر از تلف شدن یکی از گوزن‌های مرکز احیا و پرورش گوزن زرد ایرانی در مجتمع کشت و صنعت لرستان خبر داد.محمد نبی حسنوند، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در این خصوص با تأیید تلف شدن یکی از گوزن‌های مرکز احیا و پرورش گوزن زرد ایرانی در مجتمع کشت و صنعت لرستان، به این خبرگزاری گفت: یکی از این گوزن‌ها تلف شده است. علت این موضوع را در قالب یک اطلاعیه اعلام خواهیم کرد.
این موضوع در حالی است که پیش از این، کارشناسان حوزه محیط زیست به پروژه احیای «گوزن زرد» در لرستان چراغ‌قرمز داده و معتقد بودند این طرح پشتوانه زیست‌محیطی ندارد، اما مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان در این خصوص مدعی بود قول می‌دهم این پروژه موفق باشد و حاضر به مناظره با کارشناسان در این زمینه هستم!
اما خبر تأسفبار دیگر مرگ «کوشکی» یوزپلنگ پیر توران بود. 
به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش از تلف شدن این یوزپلنگ آسیایی در اسارت در منطقه حفاظت شده توران بر اثر کهولت سن خبر داد و افزود: در تماسی که با همکاران اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان داشتم به من اطلاع دادند صبح شنبه و مدتی پس از اینکه به روال معمول به کوشکی غذا داده‌اند، این یوزپلنگ آسیایی در اسارت تلف شده است.
وی با بیان اینکه کوشکی هنگام مرگ ۱۶ ساله بود، تصریح کرد: بر اساس معاینات صورت گرفته، دلیل مرگ این یوزپلنگ آسیایی کهولت سن اعلام و ابتلا به بیماری خاصی گزارش نشده است.مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش افزود: ما از گونه‌های یوز در اسارت با دقت و وسواس زیاد مراقبت می‌کنیم و برای آنان تیمارگران خوبی در نظر گرفته‌ایم.
ابدالی با بیان اینکه معمولاً عمر یوزهای در اسارت در همین حدود است، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم بافت‌های لازم از لاشه این یوزپلنگ را برای نگهداری در بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست جدا کنیم.
اما در کنار این دو رویداد، ایسنا در گفت‌وگو با مدیر مرکز نگهداری از حیات وحش پارک چمران کرج از تولد یک توله شیر سفید در پارک محیط‌بان کرج خبر داد.
شیردل نوری در گفت‌وگو با این خبرگزاری با اشاره به تولد توله شیر سفید در سافاری پارک محیط بان کرج اظهار کرد: حدود یک ماه و نیم گذشته، شیرهای سفیدی که سه سال پیش از آفریقای جنوبی وارد شده بودند، زایمان کرده و توله ماده‌ای به دنیا آوردند.
وی ادامه داد: اسم این توله ماده «سانا» است و با توجه به اینکه نخستین توله شیر مادر است، پذیرش نشده و ناچار شدیم خودمان نگهداری از آن را به عهده بگیریم.
نوری اظهار کرد: در برخی موارد ممکن است شیرهای ماده، توله‌های نخستین زایمان خود را قبول نکنند و این مسئله‌ای غیرعادی نیست.
وی توضیح داد: سانا در محیطی ایزوله و استاندارد رسیدگی می‌شود و با همکاری انجمن، موفق به واردات شیر خشک مخصوص شیر و واکسن‌های مورد نیاز آن شدیم.
مدیر مرکز نگهداری از حیات وحش پارک چمران کرج گفت: حال توله شیر سافاری پارک محیط بان خوب است و از لحاظ جسمی هیچ مشکلی ندارد.
نوری با اشاره به اینکه برخی به غلط تصور می‌کنند شیرهای وارد شده به کرج به واسطه مشکل ژنتیکی سفید هستند، افزود: این شیرها زال نیستند بلکه نژاد خاص و کمیابی به شمار می‌آیند و مشکل ژنتیکی ندارند و تکثیر آن‌ها هیچ مانعی ندارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه