عبور از قصه‌های خطی و آبکی

درباره دو سریال جدید «آکتور» و «مترجم» در شبکه نمایش خانگی

عبور از قصه‌های خطی و آبکی

«آکتور» جدیدترین سریال فیلیمو است که با اندکی فاصله از «سقوط» پخش شد. این سریال نخستین قسمت خود را پنجشنبه گذشته روی خط برد و شروعی غافلگیرکننده داشت چه در قصه و چه در ترکیب بازیگران.


ماجرای «آکتور» درباره دو بازیگر تئاتر به نام‌های علی و مرتضی است که برای به روی صحنه بردن تئاتر دلخواهشان، نمایش‌های بازاری انجام می‌دهند تا هزینه ساخت کار مورد علاقه‌شان را دربیاورند اما پیشنهادی به آن‌ها می‌شود که زندگیشان را دستخوش تغییراتی می‌کند. نوید محمدزاده و احمد مهرانفر، زوج جدیدی هستند که پیش از این تجربه بازی مشترک با هم نداشتند. محمدزاده بیشتر به خاطر بازی‌هایش در آثار اجتماعی شناخته شده و مهرانفر هم چهره کارهای کمدی است. ترکیب این دو نفر، انتخاب جسورانه نیما جاویدی است. این کارگردان پس از «ملبورن» که قصه‌ای جمع و جور و آپارتمانی داشت، «سرخپوست» را ساخت که عاشقانه‌اش در دکور و لوکیشنی متفاوت می‌گذشت. تعلیق بالا و کشش خوب دومین فیلم جاویدی و بازی خوب نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار، موفقیت نسبی این فیلم را در گیشه رقم زد. آن طور که از قسمت نخست «آکتور» پیداست، مخاطب با قصه‌ای پیچیده و غافلگیرکننده روبه‌روست، روایتی که به دلیل حرفه دو نقش اصلی، احتمالاً متفاوت از دیگر سریال‌ها در ژانر درام و خانوادگی باشد. 
این فیلمساز در سریالش، سه چهره اصلی دارد که دو نفر آن‌ها (احمد مهرانفر و هومن برق‌نورد) به خاطر بازی‌هایشان در آثار کمدی شناخته شده‌اند و دیگری (نوید محمدزاده) به خاطر نقش‌آفرینی‌اش در آثاری با مضامین اجتماعی. جاویدی بر خلاف فیلم قبلی‌اش که مضمون عشق و اعتماد در آن پررنگ بود در سریالش به تقابل میان عشق و پول رفته است. دو بازیگر تئاتر که به خاطر بی‌پولی برای حرفه‌ای که عاشقش هستند، هر کاری می‌کنند و دختری که سر دوراهی انتخاب خواستگار پولدار و عاشق بی‌پول قرار گرفته است. پیداست جاویدی در این سریال توجه جدی به اتفاق‌های روز جامعه و تنگناهای معیشتی مردم به ویژه هنرمندان تئاتری که روزگار سختی را می‌گذرانند، داشته است. 

 روی طناب تعلیق
سریال دیگری که محصول «نماوا» است و فضای جدیدی را پیش روی مخاطب قرار داده، «مترجم» ساخته بهرام توکلی و با تهیه‌کنندگی سعید ملکان است. اگرچه این نخستین همکاری توکلی و ملکان در ساخت سریال است اما آن‌ها سابقه همکاری با هم در ساخت چند فیلم‌ سینمایی داشتند همچون «روز صفر»، «غلامرضا تختی»، «تنگه ابوقریب»، «آسمان زرد کم‌عمق» و «اینجا بدون من». 
سریال «مترجم» قصه مترجم جوانی به نام غزاله است که پس از مرگ مشکوک برادرش در یک تصادف، با پیامک ناشناسی به دنبال یافتن سرنخ‌هایی از مرگی است که بوی قتل می‌دهد. او در یک بازی خطرناک، سروکارش به آدم‌های خلافکاری می‌افتد که مسیر زندگی‌اش را تغییر می‌دهند. دو قسمت اول این سریال، گره‌های زیادی را در روایت داشت و مخاطب را برای دنبال کردن قصه، وسوسه می‌کرد. تدوین غیرخطی و فلش‌بک‌های متعدد به مخاطب کدهایی برای باز شدن پرونده‌ای عجیب را می‌داد. نکته قابل توجه این سریال، قصه آدم‌های فرعی سریال است که به اندازه شخصیت اصلی، جذابیت دارند. قصه خواهر غزاله و شوهرش، ماجرای مرتضی و همسرش، کینه عروس و مادرشوهر از هم، مهندسی که شخصیتی پیچیده و غریب دارد و زنی که به تازگی ریاست یک شرکت ورشکسته را برعهده گرفته و احتمالاً یکی از گره‌های مهم قصه اصلی است. 
به نظر می‌رسد «مترجم» در قسمت‌های بعدی وارد ماجراهایی پیچیده از فساد اقتصادی و پول‌شویی خواهد شد و به زندگی شخصی و روابط فردی هر یک از شخصیت‌ها ورود پیدا کند. نوع تدوین سریال هم اصرار بر تعلیق بیشتر دارد به ویژه در قسمت اول که اطلاعات به شکل کُد و مسلسل‌وار به مخاطب داده می‌شد. آنچه پیداست اینکه مخاطب با قصه‌ای خطی و آبکی روبه‌رو نخواهد بود.

 دعوای ساترا با «وی‌اُدی‌»ها
آنچه این روزها برای «آکتور» و چند سریال دیگر حاشیه‌ساز شده، نداشتن مجوز پخش از سوی ساتراست. «فیلیمو» پس از پخش بدون مجوز «سقوط» گویی شمشیر را از رو بسته است و دیگر حنای ساترا برایش رنگی ندارد. براساس گزارش «تسنیم» رئالیتی‌شوی «پدرخوانده» به دلیل استفاده بی‌رویه از واژگان بیگانه‌ و سریال «بی‌گناه» به دلیل طرح روابط عاشقانه خارج از عرف نتوانسته‌اند مجوز ساترا را بگیرند و ساترا پیگیر اعمال اصلاحاتی در این مجموعه‌های نمایشی بوده که به دلیل عدم اعمال اصلاحات یاد شده، هیچ کدام موفق به گرفتن مجوز پخش نشدند اما پخش می‌شوند!
آنچه مهم است اینکه تکلیف این نهاد نظارتی با شبکه‌های نمایش خانگی باید روشن شود. اینکه چاقوی ممیزی ساترا برای آثار نمایشی پلتفرم‌ها آن قدر بُرنده نیست که گرفتن یا نگرفتن مجوز برای پخش آثارشان بی‌اثر است جایگاه این نهاد نظارتی را خدشه‌دار کرده و ماهیت وجودی آن را زیر سؤال برده است. نکته دیگر، حفظ حقوق مادی و معنوی مشترکان این پلتفرم‌هاست که هزینه اشتراک را از پیش پرداخت کرده‌اند و گمانه فیلتر شدن این پلتفرم‌ها، بیشترین ضربه را به آن‌ها می‌زند بنابراین گرفتن دستور قضایی برای فیلتر این شبکه‌ها، منطقی نیست. 
به هر حال دو طرف باید سر میز مذاکره، مشکلات و اختلافشان را برطرف کنند نه با دادن اخطار و بیانیه به هم در رسانه‌ها.

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه