غربالگری اچ‌آی‌وی ۵۲ هزار مادر باردار

دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد

غربالگری اچ‌آی‌وی ۵۲ هزار مادر باردار

کارشناس مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۲ هزار مادر باردار در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی به لحاظ اچ‌آی‌وی غربالگری شده‌اند.


دکتر علی حسین‌پور با اشاره به اینکه آزمایش اچ‌آی‌وی برای مادران باردار در سال‌های اخیر اجباری شده است، افزود: از بین مادران باردار غربالگری شده در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یک نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی شناسایی شده که تحت درمان دارویی قرار گرفته است.
وی بیان کرد: اگر ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در یک مادر باردار شناسایی شود و تحت درمان قرار گیرد، جنین وی سالم به دنیا خواهد آمد.
به گفته این کارشناس، غربالگری اچ‌آی‌وی از گروه‌های مختلف در کمپ‌های ترک اعتیاد، زندان‌ها، مادران باردار و سایر اقشار جامعه در حال اجراست.
حسین‌پور گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۸۰ هزار نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی غربالگری شده‌اند که بیش از ۶۰ هزار نفر از آنان زن و بیشتر شامل مادران بوده و بقیه آن‌ها مرد بودند .
وی با اشاره به رشد ۲۲ درصدی نتیجه مثبت آزمایش اچ‌آی‌وی در خراسان رضوی نسبت به سال گذشته گفت: تعداد موارد مثبت در سال جاری ۴۵مورد بود در حالی که در مدت مشابه پارسال، این رقم ۳۷ مورد بوده است.
کارشناس مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد علت کاهش موارد مثبت در سال‌های گذشته را تعداد مراجعه کم افراد به دلیل وجود کرونا و دلیل افزایش این میزان در سال جاری را مراجعه بیشتر افراد و شناسایی در بیمارستان‌ها و کمپ‌ها و افزایش تست در مادران باردار عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، کارشناس مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: سالانه بین ۸۰هزار تا ۱۰۰ هزار نفر در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی غربالگری اچ‌آی‌وی شده و ۵۰بیمار مبتلا از بین آن‌ها شناسایی می‌شوند.
حسین‌پور ادامه داد: غربالگری، درمان و داروهای بیماری اچ‌آی‌وی در مراکز مشاوره رفتاری در مشهد و در هر شهرستان به صورت رایگان صورت می‌گیرد و فرد بیمار زیر پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: استفاده نکردن از سرنگ مشترک در افراد دارای اعتیاد، جلوگیری از تماس با خون آلوده و نداشتن تعدد روابط جنسی می‌تواند در پیشگیری از احتمال ابتلا به این ویروس مؤثر باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه