اختلاف بر سر تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا

بخشنامه سال 1397 دولت تغییر می‌کند؟

اختلاف بر سر تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا


​​​​​​​احمد وحیدی و یوسف نوری، وزیران کشور و آموزش‌وپرورش دوشنبه گذشته از احتمال تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس خبر داده بودند.وزیر کشور گفته بود: «تعطیلی مدارس به خاطر رفع آلودگی نیست، بلکه به خاطر سلامتی فرزندانمان است. مصوبه‌ای وجود دارد که در آن مشخص کرده در چه شاخصی از آلودگی، مدارس باید تعطیل باشند. گروه‌های اضطراری استان‌ها براساس همین مصوبه ناچارند تصمیم به تعطیلی بگیرند.
در هرحال این موضوع موجب شد تا با کمک سازمان محیط زیست پیشنهاد تازه‌ای را برای دولت تعیین کنیم و این استانداردها را کمی تغییر دهیم تا لازم نباشد در این شرایط مدارسمان را تعطیل کنیم».
یوسف نوری نیز همان روز از تغییر این استانداردها توسط وزارتخانه خود خبر داد و گفت: «قرار است در جلسه آینده هیئت دولت پیشنهاد دهیم این شاخص‌های مرتبط با کیفیت را به تعلیق درآورند و تنها اگر جایی خطرآفرین است، مناطق محدود با رعایت ضوابط و مقررات، آموزش را در قالب دیگری تداوم بخشند».
این اظهارات روز گذشته واکنش رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت را در پی داشت؛ به‌طوری که عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا به صراحت اعلام کرد: وزارت بهداشت با هر چه در راستای سلامت مردم باشد، موافق است و به عنوان متولی سلامت مردم با هرچه به سلامت مردم آسیب برساند، مخالف خواهد بود. 
این درست نیست که با تغییر شاخص آلودگی هوا، صورت مسئله را پاک کنیم. ما باید اقدام جدی برای کاهش مواجهه و کاهش غلظت آلاینده‌های هوا داشته باشیم. ای کاش وزیر محترم آموزش و پرورش پیشنهاد می‌دادند اقدام‌هایی نظیر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت و خودروهای تولید داخلی و... برای کاهش غلظت آلاینده‌های هوا صورت گیرد. او تأکید کرد: مبنای رسیدن غلظت آلاینده‌های هوا به ۱۵۰ که به دنبال آن غیرحضوری شدن مدارس صورت می‌گیرد، در راستای قانون هوای پاک مصوب هیئت وزیران در سال ۱۳۹۶ است. برای تغییر این شاخص که در قانون مطرح شده است باید کمیته‌ای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا تصمیماتی با رویکرد سلامت‌محور بگیرند نه اینکه بیاییم صورت مسئله را پاک کنیم. 
اما دیروز نوری، وزیر آموزش‌وپرورش یک‌بار دیگر با تکرار بخشی از آنچه پیش از این گفته بود در خصوص این اظهارات توضیح داد و گفت: من شاخص‌های آلودگی هوا در دنیا را دیدم و کاری هم در این زمینه بچه‌های المپیادی ما انجام دادند و من پس از آن موضع‌گیری کردم. در دنیا مدارس را به دنبال این شاخص آلودگی هوا (شاخص ۱۵۰) تعطیل نمی‌کنند. سلامت دانش‌آموز اولویت و اصل نخست ماست اما نه اینکه با شاخص آلودگی ۱۵۰ تعطیل کنیم.
نوری تأکید کرد: خواهش می‌کنم منابع علمی و تجارب دنیا را در این زمینه نگاه کنید و فقط به بخشنامه سال۱۳۹۷ هیئت وزیران در این حیطه اکتفا نکنید.
وزیر آموزش‌وپرورش بدون توجه به مخالفت وزارت بهداشت با این پیشنهاد، ساعاتی بعد باز همان حرف‌ها را در جلسه شورای عالی آموزش‌وپرورش تکرار کرد و گفت: برای تعطیل کردن مدارس باید شاخص‌های جهانی را در نظر بگیریم و بهتر است این اختیار به وزارت آموزش‌وپرورش واگذار شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه