موریانه در جان خانه‌غصبی

اعتراض، اختلاف و آشوب؛ آینه تمام نمای تحولات این روزهای رژیم صهیونیستی

موریانه در جان خانه‌غصبی

این روزها سرزمین‌های اشغالی فلسطین تحولات ویژه‌ای را از سر می‌گذراند. برگزاری تجمعات اعتراضی بالای 100 هزار نفری علیه کابینه جدید آن هم طی دو هفته متوالی از یک‌سو و دودستگی و اختلافات شدید میان مخالفان با بنیامین نتانیاهو همه از آشوب گسترده در جامعه صهیونیستی حکایت دارد.


​​​​​​​در این بین انتشار اخباری از تصمیم احتمالی «گالی بهاراو ماریا» دادستان عالی رژیم صهیونیستی در برکناری نخست‌وزیر جدید از قدرت در صورت به وقوع پیوستن می‌تواند مانند انداختن کبریتی در این انبار باروت تلقی شده و رژیم صهیونیستی را وارد جنگ و تنش داخلی کند، موضوعی که چند روز پیش از زبان رئیس رژیم صهیونیستی به آن اشاره شد. 

اقدام انتحاری نتانیاهو
همزمان با اعلام برکناری «آریه درعی» رهبر حزب «شاص» از پست وزارت کشور و بهداشت که تحت فشار مخالفان و براساس حکم دستگاه قضا صورت گرفت، کابوس انحلال کابینه را بار دیگر پیش روی صهیونیست ها قرار داده است. این تحولات از هفته‌های آشفته پیش روی صهیونیست‌ها حکایت دارد.
 اصغر زارعی، تحلیلگر مسائل فلسطین در گفت وگو با قدس ضمن اشاره به این نکته گفت: شکل‌گیری کابینه ائتلافی میان نتانیاهو با طیف‌های دست راستی به تنش‌ها در رژیم صهیونیستی دامن زده است. نتانیاهو به عنوان فردی تشنه قدرت این بار در حرکتی انتحاری با جریان افراطی متحد شد که این روند از همان ابتدا مخالفت‌های بسیاری را برانگیخت و حتی در جلسه ابتدایی پارلمان برای تحلیف وزرا هم در اعتراض برخی از نمایندگان خود را نشان داد. 
استادیار دانشگاه امام باقر (ع) در ادامه با بیان اینکه همین تنش‌ها سبب شد کابینه جدید درنهایت با پشتوانه بسیار ضعیف تشکیل شده و نتانیاهو برای ششمین‌بار بر مسند قدرت تکیه بزند، افزود: در کمتر از یک ماه گذشته که از تشکیل دولت می‌گذرد، در میان جبهه‌بندی شدید در رأس هرم سیاسی، حال درگیری‌ها به بدنه اجتماعی جامعه کشیده شده است. پرونده فساد شخص کابینه و همچین انتقاداتی که نسبت به وجود برخی چهره های افراطی در دولت وجود دارد، سبب شده از کابینه جدید به عنوان کابینه مجرمان یا مفسدان نام برده شود. این در حالی است که حضور چهره‌های مخالف از جمله ایهود باراک، نخست وزیر پیشین و بنی گانتز، وزیر جنگ سابق در تظاهرات‌های ضدنتانیاهو نشان می‌دهد آن‌ها عزم خود را برای مقابله با وی جزم کرده‌اند.

تسری اختلافات سیاسی به لایه‌های اجتماعی
زارعی با بیان اینکه همه شواهد از افزایش درگیری‌ها حکایت دارد تصریح کرد: همین چند روز پیش اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی، در سخنانی آشکارا به ناتوانی خودش در آرام‌سازی شرایط در سرزمین‌های اشغالی اذعان کرده و گفت: شکاف‌هایی که در اسرائیل وجود دارد، عمیق است. وی حتی در ادامه در مورد وقوع جنگ داخلی هشدار داد. این در حالی است که در حوزه اجتماعی هم شرایط خاصی بر جامعه صهیونیست حاکم است. دسته بندی شهروندان به درجه یک، دو و سه و تبعیض‌های روا داشته شده علیه برخی گروه‌ها به‌ویژه آفریقایی تبارها، در این مقطع، زمینه‌های یک بحران شدید اجتماعی و درنهایت سیاسی را فراهم کرده است. خشم فروخورده از تفاوت بین یهودیان غربی تبار یا اشکنازی‌ها با یهودیان سفاردی یا شرقی‌تبار و یهودیان اتیوپیایی تبار یا فالاشه‌ها شرایط ناپایداری را ایجاد کرده و بر این اساس اعتراضات گسترده قابل پیش‌بینی است. 
اما اعلام کناره‌گیری سفیر رژیم صهیونیستی در کانادا که روز گذشته رخ داد به وضوح نشان می‌دهد تنش در سطوح بالای نظامی و سیاسی بسیار جدی است. «رونین هافمن» اعلام کرد به دلیل اختلافات ایدئولوژیک با ائتلاف جدید که آن را راستگراترین کابینه در تاریخ اسرائیل می‌داند، اقدام به تقدیم استعفای خود کرده است. پیش از این نیز، «یائیل گیرمان» سفیر رژیم صهیونیستی در فرانسه در روز آغاز به کار کابینه نتانیاهو از سمت خود کنار کشیده بود. 
وقوع این اتفاق و احتمال تکرار دومینووار آن نشان می دهد احتمال فروپاشی دوباره کابینه در فلسطین اشغالی بسیار محتمل است. اصغر زارعی نیز ضمن تأیید این مسئله عنوان کرد: فارغ از نوع ائتلاف نتانیاهو با جریان افراطی، همان‌گونه که گفته شد شخص نتانیاهو با پرونده‌های قضایی و حقوقی درگیر است و حال تصمیم وی برای انجام اصلاحات در دستگاه قضا که به نوعی با هدف لاپوشانی پرونده ها و تبرئه وی صورت می‌گیرد به مخالفت‌ها دامن زده است. در این مسیر کناره‌گیری چند مقام دولتی نشان می‌دهد حتی آن‌ها هم امیدوار به آینده نیستند و احتمالاً این کابینه نیز نتواند زیاد دوام آورد و باید منتظر انتخاباتی دیگر در فلسطین اشغالی باشیم. 
در نهایت اینکه اختلاف داخلی در سرزمین‌های اشغالی به نقطه غیر قابل بازگشت رسیده و رژیم صهیونیستی وارد تونلی تاریک شده است، هرج و مرج بالا گرفته و کنترل وضعیت از دست مقامات خارج شده است.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه