جمعیت در بحران و بودجه‌ای که آب رفت

جمعیت در بحران و بودجه‌ای که آب رفت

بودجه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای سال آینده حدود ۳۷درصد کاهش یافته و پژوهشگران جمعیت می‌گویند کلیدی‌ترین راهکار، ایجاد اشتغال برای جوانان و پیشگیری از مهاجرت آن‌هاست.


به گزارش مهر، در بودجه ۱۴۰۲، دولت 7هزارو500میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برآورد کرده که این رقم نشان از کاهش 37.5درصدی بودجه این قانون در مقایسه با آنچه دولت در لایحه۱۴۰۱ پیشنهاد داده بود، دارد.
علی پژهان، پژوهشگر مسائل جمعیتی در مورد سیاست‌های جمعیت در کشور و نیازهای بودجه آن به مهر گفت: ۲۵چالش عمده در کشور وجود دارد که مسائل جمعیتی در رتبه بیش از ۲۰ قرار دارد و دولت‌ها آن‌طور که باید در مورد موضوعات جمعیتی به صورت دقیق و درست و یا عملی ورود نکرده‌اند.
وی افزود: در حال حاضر کسی چندان پاسخگوی مباحث جمعیتی نیست چرا که این مسئله متولی خاص سازمانی ندارد تا برای دریافت بودجه آن در مجلس چانه‌زنی شود و مشکلات هم آن‌قدر زیاد است که بودجه‌ها برای زخم‌های دیگر در نظر گرفته می‌شوند.
پژهان گفت: متأسفانه سیاست‌ها در کشور متناقض بوده؛ به‌طور مثال در مورد قرعه‌کشی خودرو برای کسانی که فرزندآوری داشته‌اند مشکلاتی بوده و آن‌قدر که باید، محقق نشده و سیاست‌های افزایش جمعیت به‌نوعی بوده که اگر بگوییم کل بودجه کشور را هم به آن اختصاص دهند جوابگو نخواهد بود.
متأسفانه بسیاری از اقدامات در حوزه جمعیت فقط صوری بوده و در عمل، اقدامی برای حمایت از این سیاست‌ها انجام نشده و بیشتر شعار داده شده است.
وی تأکید کرد: بهترین سیاست به‌منظور افزایش جمعیت، ایجاد اشتغال برای جوانان است تا آن‌ها را تشویق به ازدواج و فرزندآوری کند. متأسفانه جمعیت افراد بیکار و شاخص بار تکفل افزایش یافته است. یعنی به عبارتی یک نفر کار کرده و خرج چندین نفر را تأمین می‌کند.
این پژوهشگر تصریح کرد: توجه به موضوعات جمعیتی فقط این نیست که تشویق به فرزندآوری شود بلکه اجرای برنامه‌های حمایتی از جوانان برای پیشگیری از خروج آن‌ها از کشور و به عبارتی مهاجرت حائز اهمیت است.
وی با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی ترمزی برای فرزندآوری است، گفت: باید توجه داشت اگر نرخ رشد اقتصادی افزایش یابد نرخ رشد جمعیت هم بیشتر خواهد شد.
همچنین حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین ما در این حوزه نیاز به اصلاح دارد، گفت: با وجود قانون جوانی جمعیت مشکلی در حوزه قانون نداریم، آنچه مشکل‌ساز شده اجرا نشدن صحیح قانون است. اگر قانون به‌درستی اجرا شود هم درخصوص تشکیل زندگی و هم فرزندآوری تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.
به گفته بسیاری از کارشناسان، با اینکه از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بیش از یک سال گذشته، اما میزان اجرای تکالیف مندرج در قانون و پایبندی متولیان به عملی کردن وظایف محوله، از بی‌عملی‌ها و بی‌برنامگی‌های آشکار حکایت دارد. کلیات بودجه کشور هم روز یکشنبه در مجلس به تصویب نمایندگان رسید و حالا باید منتظر ماند و دید آیا بودجه 7هزارو500 میلیارد تومانی برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال آینده مؤثر واقع می‌شود؟

برچسب ها :
ارسال دیدگاه