خسارت سنگین سرما به بخش کشاورزی

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خبر داد

خسارت سنگین سرما به بخش کشاورزی

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: موج سرمای اخیری که خراسان رضوی را در برگرفت، در ۱۵سال اخیر بی‌سابقه بوده و خسارت‌های وسیعی به بخش کشاورزی این استان وارد کرد.


سید محسن شالفروشان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان اظهار کرد: طی ۶ روز سرمای اخیر از ۲۲ دی ماه بیشترین خسارت ناشی از سرما را داشتیم به طوری که به ترتیب ۱۰شهرستان فریمان، باخرز، تایباد، چناران گلبهار، سرخس، قوچان، کوهسرخ، مشهد، تربت‌حیدریه و نیشابور با دمای زیر منفی ۲۰درجه، بیشترین خسارت را متحمل شدند.
وی با بیان اینکه این سرما همه شهرستان‌های استان را تحت تأثیر قرار داد، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، این سرما البته با شدت کمتری در هفته آینده ادامه دارد. برآورد خسارت‌ها دامنه وسیعی در همه حوزه‌های کشاورزی و دامپروری دارد. هم اکنون همکاران ما در نقاط مختلف استان مشغول پیمایش میدانی برای ارزیابی خسارت‌ها هستند.
رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیشترین محصولات خسارت‌دیده از این سرما را شامل انار، انگور، زعفران، پسته، بادام، گردو، انجیر، غلات، محصولات گلخانه‌ای و بخش دام و طیور برشمرد و اظهار کرد: در برخی باغ‌های استان شدت خسارت به تنه درختان آسیب رسانده و ممکن است منجر به کف‌بری و قطع آن‌ها شود.
وی یادآور شد: در حال حاضر مزارع گندم و جو زیر پوشش برف هستند و برآورد خسارت در این شرایط زمانبر بوده؛ اما به صورت تصادفی در حال انجام است.
شالفروشان با بیان اینکه متأسفانه با وجود تلاش‌های زیادی که برای ترویج بیمه محصولات کشاورزی در راستای جبران چنین خسارت‌هایی در این سال‌ها انجام شده، کشاورزان استقبال خوبی از این موضوع نداشتند، گفت: در حوزه زراعت در مجموع ۱۰۵ هزار هکتار معادل یک سوم اراضی زراعی استان زیر پوشش بیمه هستند و این میزان در باغات خیلی کمتر است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه