لغو روزانه 2هزار پرواز در قاره سبز

جنگ اوکراین چه بلایی بر سر پروازها در اروپا آورده است؟

لغو روزانه 2هزار پرواز در قاره سبز

مرکز کنترل ترافیک هوایی اتحادیه، «یورو کنترل» در گزارشی اعلام کرد نیمی از پروازها در اروپا در تابستان گذشته با تأخیر انجام شده‌اند. بنا بر این گزارش، در سال2022 هر روز حدود ۲هزار پرواز هم لغو شده‌اند.


به‌گزارش یورونیوز، این گزارش همچنین نشان می‌دهد تنها دو سوم پروازها در اروپا در طول سال گذشته میلادی به‌موقع انجام شده است. این رقم نسبت به میانگین سال۲۰۱۹ که ۷۳درصد بوده، کاهش قابل توجهی داشته است. بنا بر گزارش این مرکز، در ابتدای ژوئیه۲۰۲۲ بیشتر از ۵۰درصد و در بیشتر روزهای تابستان ۴۰تا ۵۰درصد پروازها در اروپا به‌موقع انجام نشده‌اند. 7درصد از تمام سفرهای برنامه‌ریزی‌شده در این سال زمینگیر شده‌اند که این رقم حدود دو برابر میانگین سال ۲۰۱۹ با رقمی معادل 3.5درصد است.
یوروکنترل ۲۰ فرودگاه بزرگ اروپا را بر اساس زمان ورود و خروج هواپیماها رتبه‌بندی کرده است. فرودگاه‌های لیسبون و فرانکفورت با 54 و 56درصد کمترین نرخ پرواز به‌موقع را در بین بزرگ‌ترین فرودگاه‌های اروپا داشتند. فرودگاه شارل دوگل پاریس از این نظر در میان فرودگاه‌های اروپایی در رتبه سوم قرار گرفت. تنها حدود 56.8درصد پروازها از این فرودگاه به‌موقع انجام شدند. فرودگاه شارل دوگل پاریس در تابستان گذشته تحت تأثیر اعتصاب‌ها در فرانسه قرار گرفت. فرودگاه گاتویک بریتانیا با 57.5درصد پرواز به‌موقع در جایگاه چهارم قرار گرفت. فرودگاه‌های اسلو و مادرید از نظر وقت‌شناسی در پرواز با 81 و 77 درصد بهترین وضعیت را داشتند. 
یورو کنترل در گزارش خود همچنین کشورهای اروپایی را از نظر تأخیر در کنترل ترافیک هوایی رتبه‌بندی کرده است. بریتانیا و اسپانیا با هم ۱۲درصد از کل تأخیرهای کنترل ترافیک هوایی را به خود اختصاص داده‌اند اما آلمان تقریباً ۳۰درصد همه تأخیرها را از آن خود کرده است. فرانسه هم در این خصوص امتیاز ضعیفی کسب کرد و ۲۱درصد از تأخیرهای اروپا را به خود اختصاص داد.

عامل تأخیرها چه بود؟
کمبود کارکنان، عامل اصلی هرج و مرج در فرودگاه‌ها بود. هزاران نفر از کارکنان هواپیمایی در طول همه‌گیری کرونا از کار بیکار شده بودند. همچنین بنا بر گزارش یورو کنترل، جنگ اوکراین هم فضای هوایی موجود را به حداقل رسانده است. در گزارش یورو کنترل آمده، بسته شدن حریم هوایی روسیه سبب شده مسیرهای هوایی تغییر کنند؛ این تغییر منجر به طولانی شدن مسیرهای هوایی شده است. همچنین افزایش استفاده نظامی از حریم هوایی اروپا موجب اختلال در جریان تردد معمولی شده است. تخمین زده می‌شود به دلیل جنگ اوکراین روزانه ۶۵۰ پرواز در مسیرهای جنوبی انجام شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه