مراقب باشیم دانشگاه موزه نشود

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد:

مراقب باشیم دانشگاه موزه نشود

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد گفت: به بیان دانش‌پژوهان غربی، اگر دانشگاه، تحول و تعالی نداشته باشد به موزه تبدیل می‌شود.


وی در توضیح این مطلب گفت: این موضوع را در بازدید از برخی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد مشاهده کردم؛ واحدی که روزگاری 20هزار دانشجو داشت، امروز یک دانشجو هم در آن قدم نمی‌گذارد. این موضوع ثابت می‌کند اگر پابه‌پای تحول پیش نرویم، دانشگاه به موزه تبدیل خواهد شد.

دوره مسئله‌سازی در دانشگاه به پایان رسیده است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، طهرانچی گفت: در آزمون سراسری سال گذشته 70هزار نفر متقاضی رشته‌های علوم تجربی بودند، در حالی که 120هزار نفر در آزمون گروه ریاضی شرکت کرده بودند. این موضوع حاکی از بازتاب جامعه نسبت به رفتار و کارکرد دانشگاه است.
دوره مسئله‌سازی در دانشگاه به پایان رسیده است؛ مسئله باید برگرفته از واقعیت عینی جامعه باشد و دانشگاه باید به جای مسئله‌سازی در اتاق‌های دربسته، به دنبال مسئله‌یابی از جامعه و صنعت باشد و به نیازها توجه کند. در گذشته، دانشگاه یک‌ساحتی بود و تنها به دانش توجه داشت. پس از آن، دوساحتی شد و در کنار دانش، موضوع نیز مورد توجه قرار گرفت اما اکنون دانشگاه باید سه‌ساحتی باشد و در کنار دانش و موضوع، به کاربست این دو نیز توجه داشته باشد.
طهرانچی با تأکید بر اینکه کاربست و زندگی در اجتماع باید سرلوحه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی باشد، گفت: کاربست، موضوعی است که در صفحه دانشگاه نیست و در محیط دیگری قرار دارد و به همین دلیل، دانش و موضوع در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در محیط کلاس فعلی دنبال نخواهد شد بلکه با شناخت نیاز صنایع و در کارگاه‌ها تبدیل به کاربست می‌شود.
وی با تأکید بر ضرورت آشنایی جوانان با مفاهیم کسب‌وکار حلال و روزی، اظهار کرد: واقعیت این است تا مذمت ربا و مفاهیمی همچون انفاق، رسیدگی به مردم، نگاه به نظام خلقت در کسب درآمد و... را به جوانان نیاموزیم، نمی‌توانیم افراد فناور و کارآفرین تربیت کنیم. 
رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: تاکنون در نظام آموزش عالی، سازمان دانشگاه ارتباط دوطرفه‌ای با جامعه نداشت و عملاً مدیریت دانش در کار نبود. در این رویکرد، رشته‌های دانشگاهی از خارج کشور وارد سازمان دانشگاه شده و همان موضوعاتی که براساس نیاز غرب شکل گرفته بود، در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شد. دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است برای اصلاح این رویه باید دانش ضمنی مردم را به دانش مستند و آشکار تبدیل کرد، نیازها را شناخت و براساس آن، تحقیق و تألیف انجام داد.

مردم روش فعلی آموزش در دانشگاه‌ها را نمی‌پسندند
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: پس از تولید محتوای آموزشی، باید روش آموزشی را متناسب‌سازی و نو کرد. ترکیب شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری نشان می‌دهد دیگر مردم روش فعلی آموزش در دانشگاه‌ها را نمی‌پسندند و به همین دلیل به سمت رشته‌های علوم پزشکی که مدل آموزشی آن متفاوت است، رفته‌اند. بنابراین برای هر محتوای آموزشی باید روش آموزش متناسب با آن طراحی و تدوین شود. 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید از پیله خود بیرون آمده و با محیط بیرونی ارتباط برقرار کند، گفت: خارج از محیط دانشگاه، نظام اداری، صنعت، بازار، سازمان‌های فرهنگی، کسب‌وکارهای دانش بنیان وجود دارد و دانشگاه باید نیاز آن‌ها را احصا کرده و مرز میان خود و محیط بیرونی را از بین ببرد. آنچه تاکنون طی کرده‌ایم، لازم بوده اما کافی نیست چرا که جوان ایرانی درباره شغل و آینده خود نگران است و به همین دلیل دانشگاه باید نگاه خود را نو کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه