پایان حلوا حلوا کردن «زلنسکی»

افزایش مخالفت‌ها با جنگ‌طلبی ناتو و ادامه کمک به اوکراین در غرب

پایان حلوا حلوا کردن «زلنسکی»

امروز دقیقاً 10ماه و 22 روز از آغاز جنگ در اوکراین می‌گذرد. در حالی که هیچ چشم‌انداز روشنی درباره پایان این جنگ دیده نمی شود، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین پشت‌گرم به وعده کمک آمریکا و اتحادیه اروپا همچنان بر طبل جنگ با روسیه می‌کوبد. با این حال یافتن پاسخ این پرسش که غرب تا چه زمان به حمایت از «کی‌یف» ادامه خواهد داد مهم است.


​​​​​​​روزهای آغازین نبرد، غول رسانه‌ای غرب در بسیج افکار عمومی برای حمایت گسترده از اوکراین موفق عمل کرد، اما این روزها که جنگ فرسایشی کم کم به سالگردش نزدیک می‌شود، با کنار رفتن آن شور ابتدایی در تقابل‌جویی با لشکر پوتین و زیر فشار اقتصادی به نظر ادامه جنگ دیگر اولویت شهروندان اروپایی نیست. این واقعیت می‌تواند سیاسیون غربی را در ادامه ارسال بی‌مهابای کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین تحت فشار و در مضیقه قرار دهد.

مخالفت با جنگ‌طلبی ناتو در آمریکا
در این راستا دو روز پیش سخنگوی دولت ترکیه با تأکید بر ضرورت یافتن راه‌حلی در پایان دادن به این تخاصم خطاب به مقامات اتحادیه هشدار داد تداوم جنگ موجب خستگی مردم اروپا خواهد شد. به گفته ابراهیم کالین، طرف‌های نبرد سرانجام سر میز مذاکره خواهند نشست؛ منتها پس از تلفات و خسارت زیاد.
خستگی و زدگی از ادامه بحران در شرق اروپا البته امروز مشهود بوده و با برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی پی‌درپی علیه جنگ، خود را نشان می‌دهد. بر اساس این، روز گذشته صدها تن از مردم آمریکا در شهر نیویورک در اعتراض به جنگ‌طلبی ناتو و ادامه کمک‌های نظامی به اوکراین تظاهرات کردند. معترضان خواستار توقف فوری حمایت‌های مالی دولت بایدن از زلنسکی و اختصاص این پول‌های کلان به خدمات اجتماعی مانند آموزش و مسکن در ایالات متحده شدند. واشنگتن از آغاز نبرد نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک مالی و نظامی کرده است. هزاران آلمانی نیز دیروز در محکومیت سیاست‌های کشورهای غربی علیه روسیه به خیابان‌ها آمدند. آن‌ها با در دست داشتن پارچه نوشته‌هایی با این مضمون که «دشمن در خانه است»، مخالفت خود را با سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا و اروپا نشان دادند. روز شنبه همچنین خیابان‌های «لیسبون»، پایتخت پرتغال شاهد برگزاری یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات‌ اعتراضی به وضعیت اقتصادی در سال‌های اخیر در این کشور بود. به نوشته خبرگزاری رویترز ده‌ها هزار نفر از معلمان و کادر آموزشی پرتغال با حضور در خیابان‌ها، خواستار حقوق بالاتر و مزایای کاری بهتر شدند.

نقاب دورویی غرب کنار زده می‌شود
ریزش موافقان جنگ در حالی است که همزمان با تشدید بحران اقتصادی در اتحادیه و افزایش هزینه‌های زندگی، برخی دولت‌های اروپایی به فکر خلاصی از پناهندگان اوکراینی افتاده‌اند. آن‌ها که یک سال پیش و در راستای سیاست‌های تبلیغی خود علیه روسیه، استقبال گرمی از پناهجویان اوکراینی داشته و این اقدام را در بوق  و کرنا کرده و آن را وظیفه انسانی خود معرفی می‌کردند، حال به چشم یک «سربار» به آوارگان نگاه می‌کنند. 
چندی پیش در انگلیس مؤسسات خیریه هشدار می‌دادند «آوارگان اوکراینی در انگلیس مجبورند بین بی‌خانمانی و بازگشت به کشور در حال جنگ یکی را انتخاب کنند؛ چرا که برنامه‌های حمایت مالی دولت از آن‌ها رو به پایان است». در رومانی نیز گزارش‌ها حاکی است دولت در حال برنامه‌ریزی برای کاهش حمایت مالی از پناهندگان بیکار اوکراینی است تا آن‌ها را برای یافتن شغل وادار کند. دولت گفته پناهندگان پس از این باید برای غذایی که می‌گیرند کار کنند؛ چون غذای رایگان تمام شده! شبکه «پرو تی وی» رومانی در گزارشی اعلام کرده مقامات پس از صرف بیش از ۵۰۰ میلیون یورو (۵۴۰ میلیون دلار) از بودجه دولتی و خصوصی برای حمایت از آوارگان اوکراینی در حال بررسی کاهش حمایت مالی از آنان هستند. 
این مسائل نشان می دهد باوجود حمایت‌های جالب‌توجه و هیجانی نخستین از اوکراین افکارِعمومی در اروپا از جنگ و پیامدهای آن خسته شده و سیاستمداران به‌دنبال راهی برای پایان‌دادن به این بحران دامنه دار هستند. شکل‌گیری تورم کم‌سابقه و همچنین بحران غذایی در جنوب جهانی که می‌تواند منشأ امواج دیگر مهاجرت به‌سوی اتحادیه باشد، همه و همه از دلایلی است که بر این مسئله دامن زده است. با وجود این، سود مافیای حاکم بر ایالات متحده که آن سوی جهان نشسته و درگیری روسیه، مهم‌ترین رقیب خود را در جنگ به نظاره نشسته، همچنان در ادامه نبرد است و همین فاکتور شاید تنها عاملی باشد که پیگیری نزاع خانمان‌سوز میان مسکو و کی‌یف را توجیه می‌کند؛ جنگی که جیب لابی‌های قدرتمند سلاح این کشور را نیز پرمی‌کند.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه