بحران در وان

چالش سال‌های آینده ترکیه چه خواهد بود؟

بحران در وان

دریاچه وان ترکیه نیز رفته‌رفته در مسیر خشک شدن قرار گرفته است. پروفسور عدنان الکان، مشاور رئیس دانشگاه بتلیس و رئیس گروه جغرافیا گفته است: افزایش دما یک پدیده بسیار جدی و خطرناک است. سال‌های اخیر بیش از 61 میلیون مترمکعب آب در دریاچه وان بخار شده است. علاوه بر این، ما با مشکل حفاری‌های غیرقانونی در فعالیت‌های کشاورزی روبه‌رو هستیم. او گفت که به دلیل حفاری‌های کشاورزی، خشکسالی و گرم شدن هوا، با بحران بزرگ آب مواجه هستند. 


حوضه دریاچه وان یکی از مکان‌هایی است که اثرات گرمایش جهانی به‌شدت در آن دیده می‌شود. وان از نظر داده‌های بارندگی در سال‌های اخیر کاهش زیادی داشته است. زمانی که دوره‌های گذشته را با دوره‌های حال مقایسه می‌کنیم، تقریباً 60 درصد کاهش بارندگی مشاهده می‌شود. کشاورزی در حوالی وان یعنی در نواحی غربی سواحل اخلاط، آدلسواز و تاتوان بسیار افزایش یافته است. از آنجایی که این نیاز آبی بیشتر از طریق حفاری تأمین می‌شود، متأسفانه در حال حاضر آب‌های زیرزمینی کم شده و سطح آب دریاچه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. وقتی آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شوند، آب دریاچه نیز به آنجا هدایت می‌شود. بنابراین یکی از عوامل مهم در تغییر تراز دریاچه افزایش فعالیت‌های حفاری در منطقه است. در مقایسه با سال‌های گذشته، افزایش حفاری تا 10 برابر اتفاق افتاده است. بدون تعارف می‌توان گفت با یک بحران بزرگ آبی روبه‌رو هستیم.

تغییرات اقلیمی، تهدید امنیت غذایی ترکیه
 وان در شرق ترکیه و در مجاورت مرز ایران است. اما هزار و 300 کیلومتر آن سوتر و در استان دریایی ادیرنه نیز وضع به مراتب بدتر است. کارشناسان می‌گویند: «در ادیرنه، خاک کشاورزی چنان خشک شده که در برخی مناطق، گویی با پدیده عجیبی به نام سنگ شدن خاک‌ها روبه‌رو هستیم. این می‌تواند تهدیدی جدی برای کشاورزی منطقه باشد». در ترکیه میزان بارندگی در ماه سپتامبر سال 2022 نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن 34درصد کاهش داشته است. میزان بارندگی که 29/4 کیلوگرم بر مترمربع بوده، در ماه بعد به 19/3کیلوگرم رسیده است. بیشترین کاهش بارندگی در جنوب شرقی آناتولی با 87درصد و در منطقه دریای اژه با 82درصد ثبت شده 
است. منطقه دریای اژه کمترین بارندگی ماه سپتامبر را در 18سال گذشته داشته است. انتظار می‌رود این کاهش بارندگی بی‌سابقه، تولیدات کشاورزی را کاهش دهد. کارشناسان هشدار می‌دهند تورم مواد غذایی در ماه‌های آینده، به خاطر مشکل آب، بیش از پیش افزایش خواهد یافت. 
هشدار در مورد گران شدن مواد غذایی در ترکیه به خاطر کم آبی، خبری تلخ اما در عین حال خنده‌دار است، چراکه همین حالا هم، میوه، سبزیجات، غلات، نان و لبنیات در ترکیه به‌شدت گران است و مدت‌هاست بخش مهمی از خانوارهای ترکیه، میوه و صیفی‌جات را نه به صورت کیلویی، بلکه به شکل عددی خریداری می‌کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه