سیمافیلم هزینه تولید سریال‌های در حال ساخت را چگونه تأمین می‌کند؟

برآورد چند هزار میلیاردی پروژه «حضرت موسی(ع)»

سیمافیلم هزینه تولید سریال‌های در حال ساخت را چگونه تأمین می‌کند؟


​​​​​​​ماجرای ساخت سریال «حضرت موسی(ع)» در زمان حیات زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور مطرح شد، خالق یوزارسیف! پس از درگذشت سلحشور، جمال شورجه این بارِ بر زمین مانده را برداشت تا رؤیای سلحشور را جامه عمل بپوشاند. 6سال پیش که دلار رقمی بین 3هزار تا 3هزار و 500 تومان داشت، برآورد شورجه و سیداحمد میرعلایی (تهیه‌کننده) رقمی حدود 250 میلیارد تومان بود که در همان زمان هم رقم بالایی بود و آن‌ها را به صرافت انداخت که سرمایه‌گذاری خارج از سازمان صداوسیما برای کارشان پیدا کنند. پس از بیماری شورجه و واگذاری پروژه به ابراهیم حاتمی‌کیا، میرعلایی هم از تهیه‌کنندگی کار فاصله گرفت و محمود رضوی، تهیه‌کننده این پروژه بزرگ شد. با وجود این هنوز سریال «حضرت موسی(ع)» کلید نخورده و کارگردانی که بیشتر با آثار سینمایی‌اش شناخته می‌شود و پس از ساخت سریال «حلقه سبز» هم اعتراف کرده بود که آدم سریال‌سازی نیست، پا در این زمین گذاشته آن هم نوع تاریخی‌اش. 
داوود میرباقری که هم پروژه‌های بزرگ و درخشانی همچون سریال‌های «امام علی(ع)»، «معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» را در کارنامه کاری‌اش داشت، تولید «سلمان فارسی» را از سه سال پیش کلید زد و در روزهای کرونایی هم به کارش ادامه داد، البته شرایط کرونایی، روند کار را برای او و گروهش کند کرد به طوری که تاکنون کمتر از 40درصد پروژه، فیلم‌برداری شده است و احتمالاً این سریال زودتر از سال 1404 به پخش نرسد همچنان که ساخت سریال «امام علی(ع)» برای این کارگردان حدود پنج سال زمان برد و فیلم‌برداری سریال «مختارنامه» هم بیش از پنج سال.
در حالی هزینه‌های چند هزار میلیاردی برای این دو پروژه بزرگ تلویزیون تخمین زده می‌شود که کل بودجه سیمافیلم از رقم حدود 6 هزار میلیارد تومانی امسال سازمان ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و بودجه سریال‌سازی آن رقمی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان. با این شرایط سیمافیلم برای ساخت دو سریال آن هم با همان برآورد هر کدام ۲ هزار میلیارد تومان، باید بودجه 10سال سریال‌سازی‌اش را پرداخت کند آن هم در شرایطی که بایستی روزی سه و نیم باکس سریال بسازد یعنی در هر سال باید ۴۰ سریال را روی آنتن ببرد. با وجود افزایش قیمت‌ها و برآورد هزینه‌های پروژه در دست ساخت «سلمان فارسی» و پروژه بر زمین مانده «حضرت موسی(ع)» این سؤال مطرح است که صدا و سیما این هزینه‌ها را چگونه تأمین خواهد کرد؟

خبرنگار: کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه