مشکلات 10 ساله پیست اسکی شیرباد!

تنها پیست شرق کشور راه ارتباطی ندارد

مشکلات 10 ساله پیست اسکی شیرباد!

پیست اسکی شیرباد بیش از 10 سال است با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است؛ پیستی که تنها پیست اسکی شرق کشور به حساب می‌آید و سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران وعلاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است. با این وجود و با توجه به ظرفیت خاصی که این پیست دارد، مشکلاتی پیرامون دسترسی به آن از ابتدا تا امروز وجود داشته که متأسفانه هنوز برای رفع آن‌ها چاره‌اندیشی نشده است.

  
بزرگ‌ترین و چالشی‌ترین معضل، راه ارتباطی پیست شیرباد است که 18 کیلومتر از آن خاکی و سنگلاخی بوده و امکان رسیدن به آن را با سختی مواجه می‌کند به طوری که مراجعه کنندگان تنها با وسایل نقلیه خاص و مجهز می‌توانند خودشان را به پیست برسانند. البته مشکل در فصول سرد سال و پس از بارش‌های زمستانی دوچندان می‌شود!
خارج از سرویس بودن تلفن همراه جاده منتهی به شیرباد معضل دیگری است که تا امروز فکری برای آن نشده است. با وضعیتی که راه این مسیر دارد، استفاده از تلفن همراه یکی از ضروریات است؛ چرا که اگر بنا به هر دلیلی هر کدام از وسایل نقلیه در راه با مشکل مواجه شوند، با وجود قطع ارتباط تلفن همراه امکان اطلاع‌رسانی و امدادگیری نیست!

درخواست از مسئولان
یکی از شهروندان با اشاره به علاقه خود و اطرافیانش به ورزش‌های زمستانی و اینکه بسیاری از مردم برف و استفاده از آن را دوست دارند، گفت: من و خانواده‌ام و خیلی از دوستانی که می‌شناسم، به واسطه جذابیتی که ورزش‌های زمستانی دارند، پس از بارش هر برف یا با فرارسیدن فصل زمستان برای استفاده از امکانات پیست شیرباد به آنجا مراجعه می‌کنیم؛ اما متأسفانه رفتن به آنجا آن‌قدر مشقت دارد که هر بار با مشکلات فراوانی می‌رویم و برمی‌گردیم.
او ادامه می‌دهد: حالا که اینچنین امکان طبیعی در نزدیکی شهر مشهد وجود دارد، چرا نباید شرایط استفاده از آن برای شهروندان و مسافران فراهم شود تا راحت‌تر و بدون دغدغه به پیست بروند و از این امکانات طبیعی که وجود دارد، استفاده کنند؟ ما بارها در راه خودروهایی را دیده‌ایم که به مشکل برخوردند و تنها کاری که می‌توانستند انجام دهند این بود که منتظر بمانند تا کسانی از راه برسند و به آن‌ها کمک کنند. واقعاً این مکان تفریحی و ورزشی ارزش درست کردن یک راه مناسب را ندارد؟

مشکلات بجا مانده 10 ساله
مدیر مجموعه پیست شیرباد در این خصوص می‌گوید: طی این سال‌ها با همه مشکلاتی که از ابتدا وجود داشته اجازه ندادیم پیست از رده خارج شود.
مظلوم ادامه می‌دهد: از همان روزهای ابتدایی و حتی پیش از اینکه پیست افتتاح شود، مشکل راه را به مسئولان منعکس کردیم و قول‌های زیادی هم در این 10 سال برای رفع آن دادند؛ اما هیچ کدام عملی نشده است.
وی می‌افزاید: از گفتن‌ها و خواهش کردن‌ها خسته شده‌ایم. آقای رشیدیان، استاندار سابق و چندین معاون استاندار و مدیر کل در این سال‌ها از نزدیک آمدند و شاهد وضعیت راه بودند؛ اما دریغ از عمل به کوچک‌ترین وعده‌ای که دادند. آنچه که انجام شده از قبیل شن‌ریزی و به‌سازی راه توسط خودمان صورت گرفته که آن هم پس از مدتی یا خراب شده یا توسط سیلاب برده شده است.

دغدغه‌های تمام نشدنی
مظلوم گفت: یکی دو شب پیش درشرایط برفی یکی از مراجعه کنندگان قصد عزیمت داشت که ما توصیه کردیم بماند و نرود؛ اما قبول نکرد. شاید باورتان نشود تا زمانی که آن‌ها رسیدند و تماس گرفتیم و مطمئن شدیم که به سلامت رسیدند، خواب به چشممان نیامد. اگر مشکل خط‌دهی تلفن همراه حل شود، دیگر این مسائل وجود ندارد و چنانچه برای وسیله نقلیه مشکلی ایجاد شود به راحتی می‌تواند با یک تماس درخواست امداد و کمک کند.
رئیس هیئت اسکی خراسان رضوی نیز با اشاره به مهم‌ترین مشکل در پیست اسکی شیرباد عنوان کرد: مسیر دسترسی به پیست اسکی شیرباد، به عنوان تنها پیست شرق کشور، مشکل هر سال است که با وجود گذشت بیش از یک دهه هنوز فکری به حال آن نشده است و علاقه‌مندان به ورزش اسکی برای رسیدن به پیست با مشکلات زیادی مواجه هستند.
ایمان سماورچی افزود: افزون بر جاده نامناسب، به دلیل پوشش ندادن شبکه تلفن همراه در مسیر منتهی به پیست، این خطر نیز وجود دارد که هنگام بروز اتفاق به ویژه در روز‌های برفی امکان ارتباط برقرار کردن با مراکز امدادی مهیا نشود. 
وی با اشاره به پیگیری‌ها برای ساماندهی جاده منتهی به پیست بیان کرد: مسیر منتهی به پیست شیرباد به نوعی خطرناک‌ترین جاده محسوب می‌شود که علاقه‌مندان و ورزشکاران برای عبور و مرور در فصل سرد سال با مشکل مواجه هستند. 
چندی پیش جلسه‌ای با حضور نماینده مردم چناران در مجلس به همراه مسئولان شهرستان داشتیم که قول‌هایی داده شد؛ اما از این وعده‌ها طی این سال‌ها زیاد شنیده‌ایم که به سرانجامی نرسیده است.
آخرین پیگیری برای به‌سازی جاده منتهی به پیست شیرباد این بود که شرکت آب منطقه‌ای استان ورود و مسیر روستای دولت‌آباد تا سد را که حدود ۱۴ کیلومتر است، به‌سازی و ایمن‌سازی کند؛ ولی متأسفانه به نتیجه نرسیده است.

قول‌هایی برای رفع مشکلات
مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی که به حسب اتفاق، پیست شیرباد در زمان نخستین حضور وی در اداره کل ورزش و جوانان به بهره‌برداری رسید، با اشاره به پیگیری‌هایی که برای رفع مشکل راه این پیست انجام شده است، به قدس گفت: پیگیری‌ها و جلسات فراوانی برای رفع این مشکل با مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان داشتیم و دوستان قول‌های خوبی برای رفع مشکل دادند.
سید علی اکبرهاشمی جواهری افزود: البته همان طور که گفتم آقایان قول مساعد دادند؛ اما چون این مسئله به طور مستقیم دست خودمان نیست و اداره کل متولی ایجاد راه نیست، نمی‌توانیم قول قطعی بدهیم. در این خصوص کار زیاد شده؛ اما تا 100 درصد نشود، من رسانه‌ای نکردم.
وی درباره موضوع خط‌دهی تلفن همراه نیز بیان کرد: این مورد هم برای رفع مشکل، نیاز به پیگیری دارد که این کار را نیز انجام می‌دهیم تا مشکلات مردم در این راستا کمتر شود.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه