کاهش سرانه کارگزاری حج به نفع تشرف زائران بیشتر

۸۵هزار نفر ایرانی به حج می‌روند

کاهش سرانه کارگزاری حج به نفع تشرف زائران بیشتر

درحالی که رایزنی مقامات حج ایران در عربستان ادامه دارد، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرد:‌ ۸۵هزار زائر ایرانی به حج ۱۴۰۲ می‌روند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، هیئت حج و زیارت ایران از هفته گذشته در عربستان به سر می‌برد. این سفر به دعوت وزیر حج و عمره عربستان به انگیزه حضور در اکسپو حج 2023 انجام شده که در جریان آن، ایران تفاهم‌نامه حج 1402 را با وزارت حج عربستان امضا کرد. مقامات حج ایران هنوز جزئیات این تفاهم‌نامه را اعلام نکرده‌اند ‌اما رئیس سازمان حج و زیارت پیش از سفر به عربستان گفته بود ایران برای کسب 90هزار سهمیه حج از عربستان تلاش و رایزنی خواهد کرد.
بر اساس مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی، سهمیه حج کشورها یک‌هزارم جمعیت هر کشور است که بر این اساس، سهمیه حج ایران تا پیش از محدودیت‌های کرونا، حدود 85هزار نفر بود. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیش از آغاز مذاکرات حج 1402 گفته بود ایران برای حج آینده 20هزار سهمیه اضافی درخواست داده است. این درخواست در حج هر سال داده می‌شود و عربستان معمولاً در آخرین لحظات با بخش اندک آن موافقت می‌کند. به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، درحال حاضر حدود یک میلیون و 100هزار زائر در کشور در نوبت حج تمتع هستند که پیش‌بینی شده اعزام آن‌ها با رویه‌ای که عربستان در تعیین سهمیه دارد، ‌تا حدود 13سال طول بکشد.
در همین حال، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در جلسه هم‌اندیشی نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید با اعلام اینکه 85هزار زائر از جمهوری اسلامی ایران به حج تمتع 1402 اعزام خواهند شد، بیان کرد: سرانه کارگزاری حج آینده کاهش خواهد یافت تا زائران بیشتری به سرزمین وحی مشرف شوند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین گفت:‌ مسئولان حج و زیارت کشورمان این روزها در عربستان در حال رایزنی برای رفع پاره‌ای از شبهات و مشکلات متن توافق‌نامه هستند که امیدواریم نتیجه خوبی از آن بدست آید.
حجت الاسلام نواب با اشاره به تلاش‌های همگانی، اظهار امیدواری کرد حج پیش رو با همبستگی دینی و اقتدار جهان اسلام و آکنده از معنویت برگزار شود.
در این نشست تخصصی، با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برخی سؤالات فقهی درزمینه احکام خروج از مکه بین مناسک حج مطرح شد و حاضران به تبادل نظر و رایزنی در این خصوص پرداختند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه