قدس؛ روزنامه محبوب سیستان و بلوچستان

قدس؛ روزنامه محبوب سیستان و بلوچستان

حسین سپاهی/ سرپرست و خبرنگار روزنامه قدس در جنوب سیستان و بلوچستان


من، «حسین سپاهی» سرپرست و خبرنگار روزنامه قدس در جنــوب سیســتان و بلوچســتان، 17 ســال پیش وارد مؤسســه فرهنگی قدس شــدم، گرچه در حرفه خبرنگاری با مطبوعات و رسانه های مختلفی همــکاری داشــته ام، امــا همــکاری بــا روزنامــه قدس به دلیل وابستگی به آستان قدس رضوی و به احترام امام رضــا(ع) برایم بســیار حائــز اهمیــت اســت. سرپرســتی روزنامه قدس در جنوب سیســتان و بلوچســتان 15 شهرستان(گلشــن، ســراوان، سیب و سوران، مهرســتان، ایرانشــهر، دلگان، بمپور، الشــار، فنوج، ســرباز، راسک، قصرقند،نیکشهر، کنارک و چابهار) را تحت پوشش دارد.
نگاه ویژه و عمیق آســتان قدس رضوی و مؤسســه فرهنگی قدس به مناطق محروم و مستضعف کشور، در راستای اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، در نوع خود بینظیر است که جنوب استان سیستان و بلوچستان از دیرباز بهعنوان منطقه محروم و دور افتاده و بدون امکانات رفاهی، آموزشی و... مطرح بوده اســت. با وجود همه مشــکالت مردم این دیار همــواره آماده جانفشانی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.
روزنامه قدس با راه اندازی سرپرستی جنوب سیستان و بلوچستان به عنوان پل ارتباطی قابل اعتماد میان مردم و مسئولان عمل نموده و محبوبیت خاصی در این استان پیدا کرده است.

سال 1389«حسن کدخدای عرب» که مسئول تحریریه شهرستان ها بود، صبح زود از مؤسسه قدس با بنده تماس گرفت و گفت باید از سیل پاکستان در «حیدر آباد » و »«سکهر» گزارشی تهیه کنیم که بنده در اسرع وقت و طی 12 ساعت با هزینه شــخصی، خودم را به حیدر آباد در پاکســتان رساندم و گزارشی را با تیتر «کاشانه ما رفت به تاراج، غمان خیز» تهیه و به سرعت برای چاپ ارسال کردم که منتشر هم شد.
بعضی از مسئولان پاکستان بهخصوص خبرنگاران پاکستانی به من گفتند آیا در ایران بلوچ ها و اهل تسنن را به عنوان خبرنگار مطبوعاتی منصوب میکنند؟ که در جوابشــان گفتم خودم بلوچ و اهل تسنن هســتم و بهعنوان خبرنگار مطبوعاتی در مؤسســه فرهنگی قدس(روزنامه قدس) مشــغول به فعالیت هستم؛ که این موضوع مورد تعجب همه قرار گرفت؛ و باعث افتخار بنده بود که با روزنام های که وابسته به آستان قدس رضوی است، همکاری میکنم که توجه ویژهای به مسائل و مشکالت مردم داخل و خارج از کشور دارد.

در دوران مدیرمسئولی «غلامرضا قلندریان» به کشورهای امارات و افغانستان رفتم و با کمک و رایزنی های دوســتان و آشــناهایم روزنامه قــدس عربی را در امارات و همچنین روزنامه قدس را در کابل با تیراژ 200 نسخه توزیع کردم؛ آن هم با هزینه شخصی خودم. با هماهنگی و رایزنی هایی که داشتم تمام سران طوایف سیستان و بلوچستان و معتمدان و جمع کثیری از روحانیون را برای بازدید از مؤسسه فرهنگی قدس دعوت و این امر در کوتاهترین زمان ممکن صورت گرفت. آنها از تمام قسمتهای مؤسسه فرهنگی قدس بازدید کردند، حتی چندین بار امام جمعه اهل تشــیع شهرســتان دلگان حجت الاسالم عظیم بامری از مؤسسه قدس با همکاری و رایزنی بنده بازدید کردند تا جایی که آقای سرلشــکر فیروزآبادی مشــاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا، بیان کردند ما سالها نتوانستیم تمام سران طوایف و معتمدان استان سیستان و بلوچستان را در یک جا گرد هم آوریم اما مؤسسه فرهنگی قدس این کار را انجام داد که جای تقدیر و تشکر دارد.

در سال 1390 روزنامه قدس با چاپ پیگیری گزارش مدارس و کلاسهای کپری گام مهمی در رفع مشــکالت گذشــته در زمینه فضاهای آموزشی در منطقه برداشت و یا بهتر است بگویم روزنامه قدس تنها روزنامهای بود که با همکاری شوراهای اسلامی، معتمدان و ریشسفیدان منطقه های دج دلمراد، دج دگارو، دج درا ابول، دج گجرات، دج رحمت، بندگاه، ترکانی، حوشمب، جغرانورو، عثمان بازار، پتی، اســحاق بازار، جنگارک پایین، چوتانی، مهیم بازار، بوندی، توکران، کوچو باال، گززهی، زنر و دیرمان از توابع دهستان پیر سهراب و دهستان تلنگ و بخشهای مرکزی پالن و دشتیاری و روستای عثمانآباد توانست با چاپ گزارش و پیگیری های مکرر گام مهمی در رفع مشکل مدارس و کالسهای کپری بردارد. اردیبهشت سال 90 اعضای شوراهای اسلامی و معتمدان روستاهای فوق الذکر در نامه ای خطاب به حضرت آیت الله واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی از مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی قدس و سرپرستی روزنامه قدس در جنوب سیستان و بلوچستان تقدیر و تشکر کردند.

باتوجــه به اینکه مــردم و معتمــدان و رؤســای طوایف از مخاطبان مؤسســه فرهنگی قدس بودند، و روزنامه قدس از محبوبیت خوبی برخوردار بود. قدس، هنوز روزنامه محبوب جنوب سیســتان و بلوچستان است؛ امید که مسئولان مؤسسه فرهنگی قدس، این محبوبیت و داشتن جایگاه در میان مردم منطقــه را ارج نهــاده و زمینه تســهیل و گســترش کار خبــری را در این منطقه فراهم آورند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه