نشانی از ابراهیم

نگاهی به زندگی و آثار سید ابراهیم اصغرزاده عکاس و خبرنگار شهید روزنامه قدس

نشانی از ابراهیم

ســید محمدابراهیم اصغرزاده موســوی ســال ۱۳۴۶ در مشــهد به دنیا آمد. انقلاب که شد تنها یازده سال داشت. با سن کم در همه فعالیت های جهادی حضور داشــت. میگوینــد کوچکترین عضــو حزب جمهوری اســلامی بوده است. در نوجوانی و جوانی کار مطبوعاتی را آغاز میکند؛ آن هم با روزنامه ای در زادگاهش؛ روزنامه قدس. او ســال ۱۳۶۳ که به عنوان عکاس و خبرنگار به جبهه اعزام شده بود و حتی در عملیات خیبر مجروح هم شده بود.


پس از پایان جنگ در رشته ســینما با گرایش تدوین در دانشــگاه هنر تهران پذیرفته میشــود. در همیــن اثنــا ابراهیم حاتمی کیا، ســینماگر مطــرح دفاع مقدس، او را برای بازی در فیلم «مهاجر» برمی گزیند. از آن پس اصغرزاده در چند پروژه با حاتمی کیا به عنوان بازیگر، دستیارکارگردان، برنامه ریز و مجری طرح سینمایی همکاری میکند. بازی او در فیلم سینمایی «مهاجر» در نقش محمود به یادماندنی و پس از ســه دهه هنوز هم تماشــایی است. اصغرزاده پس از آن کارش را به عنوان تدوینگر و مستندساز پی میگیرد.

در طول عمر حرفــه ای اش در هــر نقطه از دنیا کــه جنگــی در میگرفت و یک طــرف از آنهــا مســلمانان بودنــد او بــا دوربینــش در آن جنــگ حاضــر بــود. بوســنی و هزرگوین نخســتین جایی بود که بعد از آغاز جنگ در شــبه جزیره بالکان به صورت شــخصی به آنجا رفت. کشمیر پاکستان، افغانستان، شبه قاره هند، جنوب لبنان و ... کشورهای دیگری بودند که او برای مستندسازی به آنها سفر کرده بود.

تدوین مستند «سکوت طولانی»، که حاصل سفر او به فرانسه درسال ۱۳۷۸ در روزهای برگزاری جام جهانی فوتبال بود را در گروه «روایت فتح»انجام داد. این مستند پرتره ای از یک مهاجر ایرانی ساکن فرانسه است که به تماشای مسابقه ایران و آمریکا می رود.
مسابقات جام جهانی فرانسه سبب می شود تا بابک که سال ها دور از وطن خود زندگی می کرده به ریشه خود پی ببرد. اصغرزاده در مدت دو سال و نیم حضور در روایت فتــح، نزدیک به چهــل برنامه مســتند تلویزیونــی را تدوین کرد که از این میان، کارگردانی ده قسمت از آنها را خودش به عهده داشت. مجموعه هایــی نظیر «نفس هــای ماندگار»، «عطر ســیب، شــکوفه زیتون»، «سنگ و الماس»، «سنگ و ستاره»، «ویژه برنامه امام موسی صدر» از آثار او در این مدت بود.

سید ابراهیم اصغرزاده 23 بهمن ۱۳۸۰ در حالی که برای ادامه تصویربرداری فیلم مســتندش «کاغذهای بی جواب»، دربــاره مادر شــهدای جاویدالاثر به خرم آبــاد میرفــت، در حادثه ســقوط هواپیمای توپولــف ۱۵۴ ایــران ایرتور در کوه های خرم آباد به شهادت رسید.
مســتندهای «آوای دره گلیــج » از جملــه آثــاری اســت کــه بــه زندگــی ایــن مستندســاز، پرداختــه اســت. ایــن مســتند، روایتــی اســت از زبــان ابراهیم حاتمــی کیــا، پرویــز پرســتویی، ســیف الله داد و منوچهــر محمــدی دربــاره شخصیت ابراهیم اصغرزاده.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه