جایی برای آینده

چگونگی شکل گیری قدس آنلاین به روایت «علی هاشمی» اولین مسئول آن

جایی برای آینده

«قدس آنلاین» به عنوان یک پایگاه خبری چند سالی است که در کنار دیگر رسانه ها و در کنار روزنامــه قدس، مشــغول به فعالیت اســت؛ رسانه ای که بیش از ۱۱ سال پیش در مجموعه مؤسسه فرهنگی قدس، به ســردبیری «علی هاشمی» شروع به کار کرده است.


علی هاشمی پیش از آن، مدیر روابط عمومی روزنامه بود؛ کم حرف و ساکت؛ اما خالق و مدیر. انتشار10هزارمین نسخه قدس، بهانه ای شد تا با او از شــکل گیری قدس آنلاین بگوییم و بشنویم.

قدس آنلاین از چه سالی شروع به کار کرد؟
مطالعات شکل گیری قدس آنلاین از ســال های ۸۸ ،۸۹ شروع شد. جلساتی با دست اندرکاران و کسانی که تجربه کار در خبرگزاری داشتند برگزار کردیم؛ و جلساتی را با کسانی که به لحاظ فنی با روزنامه های الکترونیک آشنا بودند و همچنیــن گفتوگوها و هــم فکری های فراوانی کــه با همــکاران خودمان در این زمینــه برگــزار کردیم. روزهــای متمــادی روی نســخه های مشــابهی مثل جام جم آنلاین، همشهری آنلاین، جوان آنلاین و... تحقیق و بررسی داشتیم. نتیجه اش این شد که طرحی را در سال ۸۹ تقدیم هیئت مدیره مؤسسه کردیم که منجر به راه اندازی قدس آنلاین شد. استارت آزمایشی کار در تیرماه سال 1390 زده شد.

آیا قدس آنلاین از ابتدا به همین شکل بود؟ منظورم این است که با همین تعداد از سرویس های خبری و با همین موضوعات و بحث های امروزی شروع به کار کرد؟
همانطور که قبلا هم گفتم ما کار در قدس آنلاین را با ســه نفر از همکاران شروع کردیم و با این تعداد نیرو همه هدف ما این بود که بتوانیم برای همه ســرویس ها تولید محتوا داشته باشیم. خب بر این اساس آن ابتدا، تعداد سرویس ها معدود بود. چون با این تعداد نیرو نمیشد بیش از این کار کرد. سرویسهای قدس آنلاین تقریبا همان ســرویس های روزنامه مکتوب بود؛ ضمن اینکه در پایان شــب هم مطالب تولیدی روزنامه را در قدسمطالب تولیدی روزنامه را درقدس آنلاین منتشر میکردیم.

بازخورد اخبار کدام یک از سرویس ها بیشتر بود؟
عمدتا مطالب تولید در فضای آنلاین بازخورد بیشتری داشت ولی به صورت خاص موضوعات ورزشی بیشــتر مورد توجه بود. جواد رستم زاده همزمان با مسئولیت ســرویس ورزشــی روزنامه با آنلاین هم همکاری داشت و مطالب تولید ایــن ســرویس را بر عهــده داشــت. بعــد از آن ســرویس های سیاســی، اقتصــادی در رده های بعــدی قرار داشــتند و مخاطب توجه بیشــتری نشــان میداد.
ولی از آنجایی که به هر شــکل روزنامه قــدس و قدس آنلاین به آســتان قدس وابســته بــوده و هســت همــه ســعی مــا ایــن بــود کــه مطالــب ســرویس های فرهنگی مــان را هم پــرورش بدهیم و حفظ بکنیم؛ به این شــکل کــه کارمان را هر روز صبح با یکی از احادیث امام رضا(ع) شروع میکردیم که همین قضیه خیلی مورد توجه مخاطبان قرار داشت.

تا چه سالی مسئولیت قدس آنلاین را برعهده داشتید؟
من تا سال 94 مسئولیت قدس آنلاین را به عهده داشتم و بعد از آن، با تغییراتی که در مدیریت روزنامه اتفاق افتاد، دوستان دیگری عهده دار این مسئولیت  شدند.

از همان ابتدا معلــوم بود قدس آنلاین قرار اســت به چه شــکل حرکت کند تا از بقیه سایت ها و پایگاه های خبری پرشــماری که در فضای مجازی وجود دارد، متمایز باشد؟
هدف گذاری نهایی ما چندگانه قدس آنلاین بود. قرار بود قدس آنلاین پیشانی روزنامه قدس، برای حرکت به سمت اتفاقات نو در عرصه رسانه باشد. طبیعتا در اولین قدم، قرار بود به سمتی حرکت کنیم که قدس آنلاین بتواند به عنوان یک خبرگزاری بــه فعالیــت ادامه بدهــد کــه در بخش هایی بــه توفیقاتی هم رسیدیم.
مثلا با توجه به ظرفیت بالایی که مؤسســه در حوزه استانها و شهرستانها داشت استان هایی مثل ایلام، قم، گیلان و... به شدت فعال شدند و در لحظه اخبار منطقه ایشــان را منتشــر میکردند؛ ضمن اینکه قدس آنلاین عربی را هم راه اندازی کرده بودیم و به افق های تازه ای رسیده بودیم.

با رشد فزاینده فضای مجازی، چه آینده ای برای سایت های خبری پیشبینی میکنید؟
همــه اینهــا بــه آینــده اینترنــت بســتگی دارد کــه اگــر آینــده اینترنــت هــم بــه همیــن شــکل ادامــه پیــدا کنــد، طبیعتا رســانه های مکتــوب و ســایت های خبری شــان دیگر جایــی در بین دهــه هشــتادی ها نخواهند داشــت. اگــر در به همین پاشــنه بچرخد، رســانه های مکتوب هم بایــد همه حرفشــان را در فضای مجازی بزنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه