ابتکاری برای انس دانش‌آموزان با مسجد

طرح «مدارس مکمل» به‌دنبال چیست؟

ابتکاری برای انس دانش‌آموزان با مسجد

مدارس مکمل از طرح‌های ابتکاری ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه است که اجرای آن از حدود سه سال پیش آغاز شده و توانسته در کشور مخاطبانی را جذب کند و نتایج خوبی رقم بزند.


حجت‌الاسلام حمید صادقی، مسئول این مدرسه‌ها در خصوص برنامه‌ها، افق کاری و دستاوردهای سه ساله این طرح به خبرگزاری شبستان گفت: وقتی از انسان صحبت می‌شود همه پیوندها، گرایش‌ها، غریزه‌ها و محیط‌های مؤثر بر او به میدان آمده و خودنمایی می‌کنند، در این میان هیچ فضای تربیتی نمی‌تواند آرامش مسجد را به عنوان حریم خالق انسان، برای آدمی به ارمغان بیاورد.
مسئول مدارس مکمل(مسجدمحور) ادامه داد: محیط امن مسجد همه ساحت‌های تربیتی انسان را زیر پوشش قرار می‌دهد و وقتی این پیوند از سنین پایین بین بچه‌ها با مسجد برقرار شود، این الگو تا آخر عمر با او باقی می‌ماند؛ اعتقاد ما این است کارکرد اصلی مسجد و معنویت مسجد همین است که انسان‌ها را برای ارتباط مؤثر با حریم دنیا آماده کند.
وی ادامه داد: در این نگاه، مسجد تنها مکانی برای پرداختن به مسائل تعبدی نیست بلکه ظرفیت آبادانی دنیای ما را نیز دارد؛ بنابراین طرح مدارس مکمل یا مدارس مسجدمحور با چنین رویکردی از سه سال پیش کلید خورد تا به ساماندهی و برنامه‌ریزی روابط پیچیده انسانی کمک کند، به‌ویژه آنکه مسجد امتحان خود را در تربیت و پرورش در طول تاریخ پس داده است.
حجت‌الاسلام صادقی تأکید کرد: مهارت‌های ارتباط این دنیایی در مدرسه‌های مسجدمحور طراحی و عرضه می‌شود؛ با این نگاه تاکنون ۳۵مدرسه مسجدمحور با عنوان «مکمل» ساماندهی شده و در حال فعالیت هستند. البته گسترش کار را با سرعت دنبال می‌کنیم چنان‌که در تلاش هستیم تعداد مدرسه‌های مکمل تا پایان زمستان جاری به ۱۰۰مورد افزایش یابد.
مسئول مدارس مکمل(مسجدمحور) ادامه داد: بنای ما بر این است مربیان و داعیه‌داران کار فرهنگی، متربی را در ساحت‌های مختلف تربیتی در ارتباط با والدین و دوستان، اوقات فراغت و... راهبری کنند تا مسجد، خانه بچه‌ها شود و نیازهایشان را برطرف کند و از دیگر سو، خانواده‌ها مرکزی مطمئن داشته باشند تا بچه‌ها را برای پرورش به آن بسپارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه