کتاب جدید پناهیان برای دغدغه‌مندان تبلیغ و تعلیم دین

«حلقه مفقوده در تولید علم در حوزه‌های علمیه» منتشر شد

کتاب جدید پناهیان برای دغدغه‌مندان تبلیغ و تعلیم دین

کتاب «حلقه مفقوده در تولید علم در حوزه‌های علمیه» اثر جدید حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان به عنوان یک کتاب کاربردی در مورد «جهاد تبیین» برای کسانی که دغدغه تبلیغ و تعلیم دین دارند، منتشر شد.


انگیزه‌بخش برای انجام رفتار متدینانه در مخاطب
به گزارش خبرگزاری فارس، این کتاب درباره یک نقص مهم در جریان تولید علم در حوزه علمیه است؛ علمی که «چگونگی ایجاد انگیزه برای انواع رفتارهای متدینانه در مخاطب» را به ما بیاموزد. «هنر بیان و فن خطابه» برای تأثیر در مخاطب کافی نیست و ایجاد انگیزه در مخاطب نیازمند دانش بلکه دانش‌هایی است که در حوزه‌های علمیه کمتر به آن‌ها اعتنا می‌شود. این نوشتار نقش برجسته «محتوایی که در تبلیغ به کار می‌رود» را در تولید انگیزه تبیین می‌کند و از کاستی‌های موجود در این زمینه سخن می‌گوید.

مخاطب این کتاب دغدغه‌مندان جهاد تبیین هستند
تمام کسانی که در عرصه تبلیغ و تعلیم دین فعال هستند، مخاطب این کتاب‌اند؛ از استادان دانشگاه و دانشجویان گرفته تا استادان و طلاب حوزه علمیه و مدیران و فعالان فرهنگی. خواندن این کتاب به همه کسانی که دغدغه آسیب‌شناسی در خصوص تأثیرگذاری تبلیغ و جهاد تبیین را دارند، پیشنهاد می‌‌شود.
مؤلف در این اثر تأکید می‌کند بیشتر مردم، مانعی برای پذیرش پیام‌های دین ندارند. بنابراین اگر کار تبلیغ به‌درستی صورت گیرد، بیشتر مردم پیام و حقیقت دین را به‌درستی درک و برای دینداری انگیزه پیدا می‌کنند.
نخستین وظیفه طبیعی هر مبلغ، شناخت صحیح دین و انسان است. وقتی یک مبلغ نمی‌تواند تشخیص ‌دهد چگونه برای یک دستور یا آموزه دینی ایجاد انگیزه‌ کند، حتماً یا از دین شناخت درستی ندارد یا از مخاطب.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «قرآن کریم در اوج هنر و تدبیر و بالاتر از هر متن تبلیغی به تأثیرگذاری بر روح و روان انسان‌ها می‌پردازد. در صورت عدم آشنایی با روش‌های تأثیرگذاری بر روح انسان، از شیوه بیان قرآن و حکمت‌های آن نیز بی‌بهره خواهیم ماند. معمولاً در حوزه‌های علمیه به تأثیرات روانی و تبلیغی آیات قرآن توجهی نمی‌شود و در نتیجه قواعد و اصول آن نیز برای ما مجهول است. ما تنها به بهره‌گیری از نتایج علمی از آیات قرآن اکتفا می‌کنیم؛ درحالی‌که تحلیل عالمانه آثار روحیِ نشانه‌گیری شده در آیات قرآن و درک مقاصد تبلیغی قرآن کریم، خود دانشی فاخر و ناشناخته است که کمتر به آن پرداخته شده است».
علاقه‌مندان می‌توانند نسخه کاغذی کتاب را از فروشگاه‌های پاتوق کتاب در سراسر کشور تهیه کنند. برای سفارش آنلاین نیز می‌توان از فروشگاه سایت بیان معنوی به آدرس bayancenter.ir اقدام کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه