محکومیت سه اغتشاشگر به پرداخت خسارت 100 میلیونی

دومین خسارت از آشوبگران در مشهد دریافت شد

محکومیت سه اغتشاشگر به پرداخت خسارت 100 میلیونی

سه نفر از عاملان اغتشاشات ماه‌های اخیر مشهد پس از دستگیری و در مراحل دادرسی، 100میلیون تومان هزینه آتش زدن تأسیسات رایانه‌ای شهرداری مشهد را پرداخت کردند.


نخستین خسارت چه بود؟
شانزدهم آذر ماه گزارشی در مورد پرداخت نخستین هزینه خسارت به اموال خصوصی از سوی چند اغتشاشگر را رسانه‌ای کردیم.
در آن گزارش آمده بود: تعدادی از آشوبگران که در خیابان راهنمایی حضور داشتند، نقشه از پیش تعریف شده و خسارت به اموال خصوصی را درپیش گرفتند. وقتی دیدند کرکره مغازه‌ها پایین کشیده شده و امکان آتش زدن آن‌ها وجود ندارد و هر لحظه نیروی انتظامی، بسیجیان و دیگر حافظان امنیت در حال نزدیک شدن به آشوبگران و محاصره آن‌ها هستند، باز هم با دستور یکی از لیدرهای آشوب برای آنکه بتوانند اقداماتشان را در شبکه‌های معاند، گسترده نشان دهند و تصویر و خوراک رسانه دشمن را هم تأمین کنند، به سمت یک پراید پارک شده کنار خیابان رفتند. 
لیدر این جریان ابتدا از افراد آشوبگر و فریب خورده می‌خواهد پراید را به وسط خیابان بکشند تا مسیر تردد مردم محل و دیگر شهروندان به طور کامل مسدود شود. پس از آن چند نفر با سنگ‌هایی که در دست داشتند، شیشه‌های این پراید مدل پایین را تخریب و در نهایت آخرین پرده از اقدامات ضد امنیتی خود را که پرتاب چند کوکتل مولوتف به داخل کابین این خودرو و به آتش کشیدن آن بود، اجرایی کردند.
سپس از صحنه به آتش کشیدن خودرو مذکور تصویربرداری و برای شبکه‌های معاند سعودی و انگلیسی به عنوان سند افتخار ارسال کردند تا به نمایش در‌آید.
وقتی آشوبگران از محل متواری می‌شوند، مالک خودرو که از روی پلاکش شناسایی و در جریان ماجرا گذاشته شده بود، به محل آمد و مشخص شد کارگر روزمزد است. او که اشک از چشمانش جاری بود، در محل بیان می‌کرد تمامی سرمایه و دارایی‌اش را عاملان اغتشاش و آشوب نابود کرده‌اند.
در ادامه تمامی آن‌ها که 6 نفر بودند، در کمتر از یک هفته توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات خراسان رضوی ردزنی و طی چند عملیات دقیق و برق‌آسا دستگیر شدند. این افراد وقتی مقابل میز بازپرس پرونده قرار گرفتند و مرد خسارت‌دیده که زندگی‌اش فلج شده بود هم از متهمان شکایت کرد، در مرحله دادرسی و پیش از صدور کیفرخواست، 70 میلیون تومان خسارت آتش زدن پراید این شهروند را پرداخت کردند.

از دستگیری پای پرواز تا پرداخت خسارت 
از پرداخت خسارت مذکور که نخستین نمونه در استان و شاید بتوان گفت در تمام کشور بود، کمی فاصله زمانی گرفتیم تا اینکه پی بردیم دومین خسارت هم در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد از عاملان اغتشاشات گرفته شده است. 
بررسی‌ها نشان می‌داد متهمان پرونده حدود دو ماه پیش و زمانی که فراخوان‌های دشمن به اوج رسیده و ذهن برخی پر از شبهه بود، دست به آتش زدن سیستم‌های رایانه‌ای کنترل دوربین‌های مداربسته شهرداری مشهد زده بودند.
همان زمان گزارش دستگیری متهمان این پرونده هم در روزنامه قدس منتشر و در قسمتی از آن اشاره شده بود: 
سه نفر در مشهد برای از کار افتادن دوربین‌های نظارتی وارد عمل شدند. در این طراحی‌ها لیدر اصلی که برخی از اعضای خانواده‌اش خارج از کشور حضور دارند و با جریان نفاق همراهی و همکاری ویژه‌ای داشت، پس از جمع‌آوری اطلاعات در زمینه از کار انداختن برخی دوربین‌های نظارتی در نهایت نیمه‌شبی را برای اجرای عملیات خرابکارانه خود انتخاب می‌کنند که با زمان فراخوان شبکه‌های معاند یکی باشد؛ چرا که دستور این‌گونه صادر شده بود.
آن‌ها یکی از سامانه‌ها را به آتش کشیده و سپس متواری می‌شوند. باز هم سربازان گمنام امام زمان(عج) ردزنی اغتشاشگران را آغاز و دو نفر را در مشهد و یکی از آن‌ها را پای پرواز تهران - استانبول دستگیر کردند و او را که رؤیای خارج‌نشینی داشت، به مشهد منتقل می‌کنند.
متهمان این پرونده هم پای میز عدالت کشیده شدند. آن‌ها که اقداماتشان با هماهنگی برخی افراد در آن سوی آب‌ها صورت گرفته بود و در باغ سبز نشانشان داده بودند، با تدابیر ویژه امنیتی چندین مرحله به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد منتقل شدند و مورد بازجویی‌های دقیق مقام قضایی قرار گرفتند.
هنگام رسیدگی، یکی از متهمان که همه چیز را از دست رفته دیده بود، طوری رفتار می‌کرد تا نشان دهد شخصیت دوقطبی دارد و در روز واقعه هم دچار بیماری بوده و متوجه نشده دست به چه اقدامی زده است!
در حالی که رفتارش مشخص بود دروغ می‌گوید و هدفش فرار از اجرای عدالت است، بازپرس پرونده بر اساس وظیفه قانونی برای بررسی سلامت روانی متهم، او را به پزشکی قانونی اعزام و در نهایت این مرجع هم سلامت روانی متهم را تأیید کرد و این حربه هم بی‌اثر ماند.  وقتی کار به اینجا رسید و سه متهم پرونده به طور کامل پی بردند خوشی‌های ماجرا برای معاندان مانده که آن سوی آب‌ها فقط فراخوان می‌‌دهند و زندان نصیب آن‌ها شده، 100میلیون تومان خسارت وارده به تجهیزات و اموال عمومی را که از جیب مردم شهر خریداری شده بود، پرداخت کردند.
در حالی دومین پرداخت خسارت صورت گرفت که رسیدگی به پرونده متهمان همچنان در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ادامه دارد.

​​​​​​​خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه