آغاز جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در فاروج

به علت وقوع 15 فقره حیوان گزیدگی انجام می‌شود

آغاز جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در فاروج

هشتمین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان فاروج در سال جاری با محوریت پیشگیری از بروز موارد تهدید علیه سلامت و بهداشت عمومی در جامعه برگزار شد.


دادستان عمومی و انقلاب فاروج در این نشست از وقوع 15فقره حیوان گزیدگی طی 9 ماه امسال در این شهرستان خبر داد.
مصطفی محمدپور تصریح کرد: دستگاه‌های متولی امور از جمله مراکز بهداشت، شهرداری و بخشداری هر یک ملزم به مدیریت و ساماندهی عوامل تهدیدکننده بهداشت و سلامت عمومی جامعه هستند که در این میان جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و انجام تدابیر بازدارنده لازم به منظور پیشگیری از مخاطرات احتمالی، بسیار مهم و حائز اهمیت است.
وی با احصای برخی از مصادیق آسیب‌های جسمی و روحی در این خصوص، به نقش دادستان به عنوان مدعی‌العموم نیز اشاره و اظهار کرد: هر موضوع و مسئله‌ای که به نحوی به حقوق عامه مرتبط باشد، بی‌شک حساسیت مضاعف دستگاه قضایی و مشخصاً دادستان به عنوان مدعی‌العموم را در راستای پیگیری مطالبات عمومی در پی خواهد داشت.
محمدپور با بیان اینکه حضور سگ‌های بدون صاحب می‌تواند سبب اشاعه بیماری‌های کشنده از قبیل هاری در جامعه شود، از صدور دستور جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به  شهرداری خبر داد.
دادستان عمومی و انقلاب فاروج به بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها در خصوص وظایف شهرداری برای دفع خطرات حیوانات بدون صاحب و بیان روند قانونی برخورد با متخلفان نیز اشاره و بیان کرد: شهرداری باید در پایان ماه نتایج اقدامات خود را در این حوزه به  دادستان گزارش دهد.
به گزارش قدس و به نقل از روابط عمومی دادگستری خراسان شمالی، وی خاطرنشان کرد: لازم است شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، مراکز بهداشت، درمان و دامپزشکی برای ساماندهی وضعیت نامطلوب فعلی حسب مورد در شهرها و روستاها تعامل و همکاری سازنده داشته باشند.
دادستان عمومی و انقلاب فاروج ضمن هشدار به مسئولان ذی‌ربط در خصوص ترک فعل افزود: از لحاظ قانونی اگر از ناحیه سگ دارای مالک آسیب بدنی به افراد وارد شود، بر اساس قاعده باید به صاحب سگ رجوع  شود؛ اما اگر سگ، بدون صاحب باشد، شهرداری موظف به پاسخ‌گویی است و هرگونه ترک فعل در این راستا واکنش جدی مدعی‌العموم را در پی خواهد داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه