روال کار دریافت ورقه هویت چگونه بود؟

روال کار دریافت ورقه هویت چگونه بود؟


​​​​​​​کارشناس اطلاع‌رسانی اسناد مرکز اسناد آستان قدس رضوی در خصوص روال دریافت ورقه هویت می‌گوید: معمولاً روال دریافت ورقه هویت به این شکل بود که ابتدا با مراجعه به شعبه محل سکونت خود، برای تکمیل ورقه اظهارنامه، اقدام و به جز نام‌خانوادگی و سن، اطلاعات نوشته می‌شد. علت این امر هم این بود که تعیین نام‌خانوادگی در دفتر سجلات با تطبیق با سایر نام‌های خانوادگی، گزینش شده انجام می‌شد تا مکرر نباشد و همچنین تعیین سن نیز باید با قراین و شواهد انجام می‌شد.  چند روز پس از تحویل برگه اظهارنامه، شخص با مراجعه به کمیسری محل، ورقه هویت تأیید شده خود را دریافت می‌کرد. البته آستان قدس رضوی در این زمینه برای کارکنان خود تمهیداتی اندیشیده بود و در مکاتباتی، درخواست تعدادی ورقه اظهارنامه کرده و پس از دریافت، بین کارکنان خود توزیع می‌کرد و کارکنان پس از تکمیل فرم، براساس ملاحظاتی که گفته شد، آن را به اداره سجل احوال تحویل می‌دادند. پس از پایان کار صدور شناسنامه، مطابق قانون، دفاتر اربعه (تولد، ازدواج، طلاق و فوت) تحویل کدخدا می‌شده تا موارد جدید در دفتر ثبت شود و به مأموران سجل احوال محل، اطلاع دهد.
از آمار و عملکرد تشکیلات سجل احوال خراسان و ولایات نیز اطلاعاتی در دسترس نیست و در بین روزنامه‌ها فقط یک گزارش مربوط به سال 1307 وجود دارد.
ادبیات ورقه هویتی نیز به این‌گونه بوده که به عنوان مثال در متن یکی از نخستین ورقه‌های هویت (شناسنامه‌های قدیمی) صادره در ثبت احوال(سجل) مشهد در تاریخ29 فروردین 1307 آمده است: «... معصومه بیگم مرادی افتاده، دخترمرحوم سیدمحمد و هاجر که در شهر مشهد، محله خیابان سفلی، کوچه قراول خانه ساکن است در تاریخ 1273 شمسی در شهر مشهد تولد یافته است. این برگه به امضای مرتضی قلی خان قهرمان، رئیس اداره رئیس سجل احوال ایالتی خراسان رسیده است...». (سند شماره113187/1 اداره اسناد آستان قدس)

برچسب ها :
ارسال دیدگاه