وظایف مداحان و واعظان را در «هیئت کانون جهاد تبیین» بخوانید

وظایف مداحان و واعظان را در «هیئت کانون جهاد تبیین» بخوانید

کتاب «هیئت، کانون جهاد تبیین» با موضوع بررسی اصلی‌ترین رسالت هیئت مذهبی و وظایف خطیبان و مداحان اهل‌بیت(ع) روانه بازار نشر شد.


به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب «هیئت، کانون جهاد تبیین» با موضوع بررسی اصلی‌ترین رسالت هیئت مذهبی و وظایف خطیبان و مداحان اهل‌بیت(ع) با تکیه بر «روایات اهل‌بیت(ع)» و «فرمایشات امامین انقلاب اسلامی» توسط انتشارات دانشکده اصول دین قم منتشر شد.
ویراست جدید این کتاب با اضافه شدن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر و همچنین بررسی، پژوهش و تکمیل مباحث  ویراست پیشین، مشتمل بر هشت فصل و دربردارنده مفهوم هیئت و تاریخچه آن، اهدافی که از برپایی مجالس ذکر باید دنبال شود و کارکردهای مورد انتظار هیئت مذهبی و از همه مهم‌تر رسالت اصلی و فلسفه وجودی هیئت تراز انقلابی در جامعه، یعنی جهاد تبیین است. اصول هیئت‌داری و مدیریت مجلس اهل‌بیت(ع) و آسیب‌شناسی محافل مذهبی از دیگر بخش‌های این اثر است.
واعظان، مداحان و مستمعان که جزو ارکان تشکیل‌دهنده‏ هیئت مذهبی هستند، دارای وظایفی دربرابر خود، جامعه، شریعت الهی، انقلاب اسلامی و... هستند که در این کتاب به صورت مبسوط به آن پرداخته شده تا چراغ راهی برای این عزیزان در پیمودن چنین راه مقدسی باشد.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «هیئت، کانون جهاد است؛ جهاد فی‌سبیل‌الله، جهاد در راه احیای مکتب اهل‌بیت، مکتب امام حسین(ع)، مکتب شهادت. خب ائمه(ع) چه‌جور جهادی می‌کردند؟ ائمه جهاد نظامی که نمی‌کردند؛ جز معدودی -فقط حضرت امیرالمؤمنین، امام حسن‌ مجتبی و حضرت امام حسین با شمشیر جنگیدند- بقیه‌ ائمه که با شمشیر نجنگیدند؛ جهادشان چه بود؟ «جهاد تبیین»؛ همین که بنده مکرر تکرار می‌کنم تبیین یا جهاد تبیین، تبیین کنید، روشنگری کنید. هیئت، محل جهاد تبیین است. به نظر من از این «اَحیوا اَمرَنا» این نکته‌ بسیار مهم استفاده می‌شود.
یک نکته‌ دیگر در باب هیئت این است که هیئت یک ساختاری است که هم دارای مغز و معنا است، هم دارای تحرک و پویایی است؛ فقط فکر و معنویت و درس و تعلیم نیست، تحرک و پویایی هم در هیئت وجود دارد. مغز و معنا همان مکتب است؛‌ تبیین مکتب. در هیئت‌ها تبیینِ مکتب می‌شود. اینکه عرض می‌کنیم «می‌شود»، یعنی باید بشود. طبیعت هیئت این است: هیئت محل تبیین است، محل بیان است، محل بیان مهم‌ترین مفاهیم معارف اسلامی و معارف علوی است، محل پاسخ به سؤال‌ها است».
این کتاب با پژوهش حجت‌الاسلام احمد پناهیان، غلامرضا شاهلو و حمید عسگرلو، تهیه و تنظیم شده و در ۳۰۴ صفحه با شمارگان هزار نسخه از سوی انتشارات دانشکده اصول دین قم به چاپ رسید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه