آلمان؛ مرد بیمار اروپا

آلمان؛ مرد بیمار اروپا

 ترجمه، زینب اصغریان


نشریه آمریکایی «پروجکت سیندیکیت» در گزارشی درباره این روزهای آلمان نوشت: برلین 20سال پیش به دلیل بیکاری زیاد و رشد کُند تولید ناخالص داخلی، مرد بیمار اروپا نامیده می‌شد. امروز به نظر می‌رسد این کشور به دلیل سیاست نادرست انرژی به بیماری دیگری مبتلا شده است. هانس ورنر سین، نویسنده مقاله نوشت: آلمان در مورد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هرچه می‌خواهد بگوید، اما جنگ با مسکو چشمان اروپا را روی برخی از حقایق دست‌کم گرفته شده باز کرد. یکی اینکه حتی پس از بیش از 70سال صلح نسبی در این قاره، بی‌توجهی به امنیت نظامی خطرات جدی ایجاد می‌کند. مورد دیگر این است «رؤیای سبز» اقتصادهای مدرن که منحصراً با انرژی‌های تجدیدپذیر تغذیه می‌شوند دور از دسترس باقی می‌ماند.
در ادامه آمده: بسیاری خواستار تحریم واردات گاز روسیه به اروپا شده‌اند ولی یک مطالعه جدید، فانتزی و شعاری بودن این خواسته را آشکار می‌کند. اگر عرضه گاز از روسیه قطع شود، آلمان دیگر نمی‌تواند 300محصول پرمصرف گازی خود را تولید کند. هر چند برلین احتمالاً می‌تواند این محصولات را با واردات جایگزین کند ولی با افزایش قیمت اقلام وارداتی، رفاه شهروندان کاهش می‌یابد. پس تأثیرات تحریم گاز روسیه بر کاهش تولید ناخالص داخلی اروپا بسیار مهم است.
در مقاله پروجکت سیندیکیت آمده: البته این فقط مصرف‌کنندگان مستقیم 300محصول نیستند که متأثر می‌شوند. به عنوان نمونه، اگر متانول و آمونیاک که اساس تولید کود و بسیاری از محصولات شیمیایی دیگر را تشکیل می‌دهند، به جای تولید داخلی، از ایالات متحده وارد شود، صنایع پایین‌دستی و مکمل ارزش افزوده در آلمان ممکن است رقابت‌پذیری خود را از دست بدهند. بسیاری از مشاغل ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. جای تعجب نیست که «بسف» بزرگ‌ترین شرکت شیمیایی جهان که دفتر مرکزی آن در شهر لودویگشافن آلمان واقع شده، تصمیم گرفته 10میلیارد یورو (10.4میلیارد دلار) در یک کارخانه جدید در چین سرمایه‌گذاری کند.پس جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی در کوتاه‌مدت راه‌ حلی نیست که بسیاری به آن معتقدند. جنگ اوکراین بی‌رحمانه کاستی‌های حوزه انرژی سبز را آشکار و کشورهایی مانند آلمان را مجبور به عقب‌گرد کرده است. همین مسئله فشار سختی بر برلین وارد کرده و به نظر می‌رسد آلمان به بیماری دیگری مبتلا شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه