تصویری شاعرانه از جهان

گفت‌وگو با تهیه‌کننده فیلم تحسین شده «دِرب» 

تصویری شاعرانه از جهان

«دِرب» به کارگردانی هادی محقق از جنس فیلم‌های هنر و تجربه است. این فیلم چند روز گذشته در سومین حضور جهانی خود در بخش مسابقه بین‌الملل چهل‌وچهارمین دوره جشنواره سه قاره در شهر نانت فرانسه برنده جایزه بالون نقره‌ای این رویداد سینمایی شد.  


«دِرب» روایتگر مأمور اداره برقی است که قرار است برق خانه‌ای تَک و دورافتاده را وصل کند. هادی محقق، محمد اقبالی و… از جمله بازیگران این اثر هستند.  
رضا محقق تهیه‌کننده این فیلم در خصوص اقبال جهانی به فیلم‌هایش گفت: امسال تهیه‌کننده سه فیلم «دِرب»،«شهرخاموش» و«چرا گریه نمی‌کنی» بوده‌ام که هر سه فیلم در جشنواره‌های اروپایی نانت  و بلفورت فرانسه و تالین استونی حضور داشتند و با استقبال منتقدان و تماشاگران رو‌به‌رو شدند. 
این تهیه‌کننده با بیان اینکه فیلم «دِرب» بر احساسات انسان در نسبت با طبیعت تأکید می‌کند و آن را به طبیعت انسانی آدم‌ها پیوند می‌زند، درخصوص دغدغه‌اش برای ساخت این فیلم می‌گوید: تأکید بر اخلاق و انسانیت در فیلم‌نامه موجب شد به ساخت آن مصمم شوم. «دِرب» اشاره به این موضوع دارد که ما بدون انتظار از دیگران و بدون منت به آن‌ها کمک کنیم. 
محقق درباره وجود پلان‌های ثابت و طولانی‌ که در فیلم وجود دارد و ضرورت استفاده از این پلان‌ها توضیح داد: بحثی فلسفی وجود دارد که می‌گوید انسان‌ها می‌توانند با نشانه‌ها به یکدیگر کمک کنند و زمانی که بتوانیم با زبان تصویر، جهانی را ترسیم کنیم، نیازی به گفت‌وگوی زیاد نیست. در واقع حس شاعرانه و نگاهی که سینما به جهان می‌دهد، می‌تواند جزئیات و کلیات را به تصویر بکشد. به‌طور کلی شیوه کاری کارگردان فیلم «دِرب» هم همین طور است و معمولاً در بیشتر فیلم‌های ایشان نمادهایی از پلان‌های ثابت و لانگ شات وجود دارد. 
این تهیه‌کننده درخصوص نقش‌آفرینی کارگردان به عنوان نقش اصلی فیلم گفت: با توجه به اینکه بار اصلی فیلم روی نقش اصلی است «هادی محقق» احساس کرد باید خودش نقش اصلی فیلم را برعهده بگیرد تا بتواند حق مطلب را به طور کامل ادا کند.

خبرنگار: محدثه رضایی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه