افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی نتیجه بحران انرژی در اروپا

افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی نتیجه بحران انرژی در اروپا


پس از نیمه نخست موفق سال، اکنون اقتصاد اتحادیه اروپا وارد مرحله بسیار چالش برانگیزی شده است. شوک‌های ناشی از جنگ اوکراین، تقاضای جهانی را کاهش و فشارهای تورمی جهانی را تقویت کرده است و در این میان اتحادیه اروپا به دلیل نزدیکی جغرافیایی به جنگ و وابستگی شدید به واردات گاز روسیه، بیشتر از دیگر نقاط جهان، در معرض تهدید قرار دارد. بحران انرژی قدرت خرید خانوارها را تحلیل برده و بر تولید فشار می‌آورد. در نتیجه اگرچه رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ بهتر از پیش‌بینی قبلی بوده، اما چشم‌انداز سال ۲۰۲۳ حاکی از کاهش قابل ‌توجه رشد اقتصادی و تورم بالاتر است.

انتظار کاهش رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در اوایل سال ۲۰۲۳
رشد تولید ناخالص داخلی واقعی اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ به طرز شگفت‌انگیزی افزایشی بود، چون مصرف‌کنندگان با کاهش اقدام‌های کنترلی کووید۱۹، به شدت هزینه‌های خود به‌ ویژه برای خدمات را از سر گرفتند هر چند این افزایش در سه ماهه سوم با سرعت ضعیف‌تر تداوم داشت. انتظار می‌رود با وجود نااطمینانی زیاد، فشارهای بالای قیمت انرژی، فرسایش قدرت خرید خانوارها، محیط ضعیف‌تر خارجی و شرایط تأمین مالی دشوار؛ اتحادیه اروپا، منطقه یورو و بسیاری از کشورهای عضو آن در سه ماهه آخر سال وارد رکود شوند. 

افزایش تورم در اروپا
انتظار می‌رود نرخ تورم فراتر از انتظارات در 10 ماه ابتدای سال ۲۰۲۲ و افزایش فشارهای قیمتی، اوج تورم را به پایان سال منتقل کرده و پیش‌بینی نرخ تورم سالانه را به 9/3 درصد در اتحادیه اروپا و 8/5 درصد در منطقه یورو برساند. همچنین پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد، اما در سطح بالای 7/0 درصد در اتحادیه اروپا و 6/1 درصد در منطقه یورو باقی بماند و در سال ۲۰۲۴ به ترتیب به 3/0 و 2/6 درصد تعدیل شود. 
چشم‌انداز اقتصادی اروپا همچنان توسط عدم قطعیت‌های بالا احاطه شده چون جنگ اوکراین ادامه دارد و ظرفیت ایجاد اختلالات اقتصادی بیشتر هنوز به پایان نرسیده است. بزرگ‌ترین تهدید ناشی از تحولات نامطلوب بازار گاز و خطر کمبود به ویژه برای زمستان ۲۰۲4-۲۰۲3است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه