بیت‌المال خرج سلبریتی‌ها می‌شود!

بیت‌المال خرج سلبریتی‌ها می‌شود!

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بیرجند گفت: بسیاری از شهروندان به جای اینکه استادان را از طریق کتاب و مقالات آن‌ها بشناسند به پست‌ها و نظرات آن‌ها در فضای مجازی توجه می‌کنند. این‌ها مسائلی هستند که لازم است در فضای علمی کشور مورد توجه قرار دهیم.


حمید مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند، دیروز در همایش «فرهنگ و هویت‌های دیجیتال دانشگاه» با موضوع «شناخت بازنمایی هویت دانشگاهیان با کمک نتنوگرافی» به سخنرانی پرداخت. در ادامه بخشی از سخنان وی و سپس سخنان احسان شاه‌قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران را می‌خوانید.«تفاوت دسترسی، مهارت و نیاز متفاوت دانشگاهیان با افراد خارج از دانشگاه به فناوری و فضای مجازی سبب شده شاهد حضور بیشتر آن‌ها در این عرصه باشیم. جوامع آنلاین را به واحدهای اجتماعی که متشکل از شبکه‌های اینترنتی و مجموعه‌ای از کاربران هستند تعریف می‌‌کنیم. دانشگاهیان به صورت همبسته یا چیزی فراتر از فضای دانشگاهی اقدام به تشکیل این واحد آنلاین می‌‌کنند و به همین واسطه شاهد بازنمایی هویت آن‌ها در فضای مجازی هستیم و لازم است چنین مسائلی را مورد تحقیق قرار دهیم. 
هویت دانشگاهیان در فضای مجازی خیلی کم مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از بهترین روش‌ها در این زمینه مردم‌نگاری است و وقتی مردم‌نگاری وارد فضای مجازی می‌شود تبدیل به نتنوگرافی می‌‌شود که روشی کیفی و از نوع پژوهش‌های عمیق است. داده‌هایی که توسط انبوهی از کاربران به‌خصوص کاربران دانشگاهی تولید می‌شود توسط محققان، تحلیل و تبدیل به جامعه‌شناسی در فضای مجازی می‌شود. مردم‌نگاری به‌شدت محقق‌محور است و زیباترین مردم‌نگاری‌ها را به اسم محقق آن می‌شناسیم. مردم‌نگار بدون پیش‌فرض ذهنی به پژوهش در این زمینه از طریق مصاحبه و مشاهده می‌پردازد. همین کار را عیناً در فضای مجازی انجام می‌دهیم یعنی اینترنت را با مردم‌نگاری ترکیب و نتنوگرافی را ایجاد می‌کنیم. 
برای اینکه یک نتنوگرافی خوب انجام دهیم باید کاربران دانشگاهی و فضای تعاملی که دانشگاهیان شکل می‌دهند را در نظر بگیریم چراکه داده‌های بسیار غنی دارد و کاملاً مشخص است هویتی که این افراد در فضای مجازی نشان می‌‌دهند با هویت واقعی آن‌ها متفاوت است. 
نکته دیگر درباره عملکرد استادان دانشگاه این است که حضور آن‌ها در فضای مجازی سبب ضعف عملکردشان شده، چراکه قدرتی در فضای مجازی پیدا کرده‌اند که بیشتر از قدرت آن‌ها در فضای واقعی است». 
احسان شاه‌قاسمی نیز در این همایش گفت: 
«در کدام کشور دنیا پول بیت‌المال هزینه سلبریتی‌ها می‌شود؟ وقتی به این فرصت‌طلب‌ها و افراد بی‌سواد بگویید ترکمنستان کدام سمت ایران است، بیشتر آن‌ها بلد نیستند. آن‌ها هیچ دستاوردی ندارند و اقداماتشان فقط ارزش نمایشی دارد. وقتی پول را خرج آن‌ها می‌کنید در دانشگاه‌های ما فاجعه اتفاق می‌افتد. ما به سلبریتی‌ها خدمات ایمنی و امنیتی می‌دهیم، در حالی‌که هر کسی به آن‌ها اعتماد کند دچار اشتباه شده است چراکه بسیاری از سلبریتی‌ها سر همه را کلاه می‌گذارند اما چون ما دانشگاهیان در شأن خودمان نمی‌دانیم، با آن‌ها مبارزه نمی‌کنیم؛ هرچند خود بنده از معدود افرادی هستم که با آن‌ها مبارزه می‌کنم اما چون بسیاری از افراد از تبعات آن می‌ترسند با سلبریتی‌ها گلاویز نمی‌شوند».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه