هزینه‌های سنگین تصویرگری

گفته‌های یک نویسنده درباره وضعیت انتشار کتاب‌های کودک و نوجوان 

هزینه‌های سنگین تصویرگری

یک نویسنده کودک و نوجوان، وضعیت انتشار کتاب کودک را بدتر از کتاب بزرگسال توصیف کرد و گفت: انتشار کتاب کودک نیاز به هزینه‌های سنگین تصویرگری، کاغذ گلاسه و زینک دارد و امکان چاپ دیجیتال برایش وجود ندارد در حالی‌که کتاب بزرگسال با امکان چاپ دیجیتال خودش را زنده نگه داشته است.


علی کاشفی خوانساری در گفت‌وگو با قدس افزود: در شرایط فعلی، ناشران بزرگ کتاب‌های کودک و نوجوان، پذیرش آثارشان را متوقف کرده‌اند به‌ویژه در بخش کتاب کودک که نیاز به تصویرگری دارد به طوری‌که پذیرش اثر از سوی ناشران بسیار کم شده اما در حوزه نوجوان یا کتاب‌های ترجمه، هنوز برخی از ناشران کار می‌کنند.
این پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: اگر قیمت مواد اولیه تولید کتاب پایین بیاید و  خرید روشمند کتاب در نهادهای دولتی همچون نهاد کتابخانه‌ها و کانون از سر گرفته شود، شاید ناشران کتاب کودک بتوانند از این دوران سخت و بحرانی عبور کنند.
او یادآور شد: به‌خاطر ارتباطی که با انتشاراتی‌های مختلف کودک و نوجوان دارم می‌دانم که فروششان به‌شدت کاهش پیدا کرده و به دلیل بالا رفتن قیمت مواد خام، امکان تولید جدید برایشان میسر نیست. بسیاری از ناشران، توان خودشان را به جای تولید به سمت فروش، متمرکز کرده‌اند یعنی کارمندان بخش تولید را اگر تعدیل نکرده باشند به بخش فروش منتقل کرده‌اند تا در فضای مجازی به دنبال بازاریابی برای کتاب‌های قدیمی‌شان که در انبار مانده، باشند. 

خبرنگار: کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه